SST-statistik visar att nordiska rederier förra året beställde nybyggen eller gjorde andrahandsaffärer på totalt 650 fartyg med ett samlat värde på cirka USD 16,2 miljarder (motsvarande närmare 125 miljarder kronor). Det är något mindre än 2004, då motsvarande siffror var 660 fartyg och USD 17,4 miljarder. I tillägg till siffrorna för 2005 kommer dock investeringar i borr- och bostadsriggar för totalt USD 8,5 miljarder.Danska och svenska rederier har varit tveksamma att beställa nytt tonnage med tanke på de höga varvspriserna. Norrmännen var ivrigare och placerade beställningar på 153 fartyg för totalt USD 6,4 miljarder. Av detta stod beställningar av offshorefartyg för 43 procent.Trots höga priser var aktiviteten hög på andrahandsmarknaden. 219 fartyg köptes in, 181 såldes utanför Norden och 38 såldes inom Norden. En del rederier i Sverige och Danmark, som Stena-sfären, Norden och A.P. Møller-Mærsk utnyttjade höga prisnivåer för att sälja fartyg med goda vinster. Från dessa länder såldes fler fartyg än köptes in. Norska rederier köpte fler än 200 fartyg för totalt USD 3,2 miljarder. Affärer med offshorefartyg (exkl. riggar) svarade för USD 722 miljoner av detta.Aktiviteten på marknaden för närsjöfartsfartyg var hög, med inköp av moderna fartyg, inklusive ett antal containerfartyg, framförallt till danska rederier.Nybeställningar 2005 (i miljarder USD): Tankers Torrlast ro-pax/färjor offshore/spec totaltNorge 46 2,112 15 0,626 12 0,812 80 2,867 153 6,417Danmark 25 1,293 4 0,101 2 0,009 5 0,048 36 1,451Sverige 5 0,062 4 0,300 2 0,200 2 0,078 13 0,640Finland – 2 0,100 1 0,142 1 0,026 4 0,268
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]