Fotograf: Jan Ahlbäck

Kategori: Haveri | Torrlast

Nordanvik under reparation

Trafikstarten för det svenskflaggade cementfartyget Nordanvik har skjutits upp på grund av maskinhaveri.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]� grund av maskinhaveri.

Meningen var att Nordanvik efter ett varvsbesök i Polen skulle börja distribuera cement från Finncements anläggning i Pargas i finländsk kustfart. Nu ligger hon emellertid i Pargas för reparation.

– Jag kan inte ännu säga något om när hon är i trafik, säger Petri Teräväinen, transportsamordnare på Finncement, till Sjöfartstidningen.

– För närvarande pågår reparationer, men det går inte ännu att uttala sig om tidtabellen. Men vår cementtrafik fortsätter normalt med cementfartyget Envik tills vidare, försäkrar han.

Meningen är att Nordanvik ska ersätta Envik. Nordanvik är på 5.700 DWT och levererades 2002 av ett turkiskt varv.

Överhettning

MRCC Turku meddelade senaste torsdag, den 4 april, att en överhettning av huvudmaskinen på Nordanvik förorsakade en farlig incident i Åbolands skärgård. Cementfartyget Nordanvik var på resa till Pargas efter ett varvsbesök i Polen då lotsen meddelade om ett maskinhaveri i skärgården på torsdag morgon och fartyget blev liggande i rännan.

Rökutveckling uppstod i maskinrummet på grund av att huvudmaskinen överhettades, upplyser MRCC. På torsdagskvällen bogserades Nordanvik till cementhamnen i Pargas av bogserarna Ajax och Iso-Pukki. Räddningsverkets MIRG-team (Maritime Incident Response Group) tryggade fartygets säkerhet, uppger man vidare.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]