Under tisdagen förlängde NEOT och Terntank charterkontrakten för sex fartyg. Från Vänster, John Sten, Marc Scheller, Tryggve Möller, Rigmor Möller, Petri Appel, Annika Kristensson och Jens P. Buchhave.

Fotograf: Terntank

Kategori: Tank

NEOT och Terntank förlänger charterkontrakt

Under tisdagen har NEOT, North European Oil Trade, förlängt kontrakten för de sex fartyg som bolaget har på timecharter från Terntank.
Det förlängda avtalet omfattar sex fartyg som opererar från NEOT/ST1:s terminal i Göteborg. Enligt ett pressmeddelande kommer de förnyade kontrakten bidra till att minimera utsläppen i värdekedjan för NEOT:s sjötransporter och samtidigt spela en avgörande roll för Terntank att uppnå sitt hållbarhetsmål NET ZERO till 2040.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ande kommer de förnyade kontrakten bidra till att minimera utsläppen i värdekedjan för NEOT:s sjötransporter och samtidigt spela en avgörande roll för Terntank att uppnå sitt hållbarhetsmål NET ZERO till 2040.

– Vi är glada över att fortsätta vårt samarbete med Terntank och förlänga alla våra time charter-kontrakt. Terntank är en viktig partner i vår logistik, vilket gör det möjligt för oss att leverera produkter effektivt och hållbart. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta nära tillsammans med Terntank och besättningen ombord på det nya fartyget som anländer nästa år, säger Marc Scheller, Director of Shipping and Operations på NEOT i pressmeddelandet.

 – Terntank och NEOT har haft ett starkt partnerskap sedan 2013, och med denna förnyelse fördjupar vi vårt samarbete ytterligare. Vi är otroligt stolta och glada över att fortsätta denna resa tillsammans, byggd på vårt gemensamma engagemang för innovation och hållbarhet inom sjötransport, säger Terntanks ägare, Tryggve Möller, Rigmor Möller, Annika Kristensson och John Sten i pressmeddelandet.

Terntank har fem nybyggen med vindassisterad framdrivning och dual-fuel-motor i order. Bild: Terntank.

Det långvariga samarbetet NEOT, Terntank och WEGA samt de gemensamma ansträngningarna för att utveckla en energieffektiv försörjningskedja med låga utsläpp började år 2013. Det ledde enligt pressmeddelandet till att de första produkttankfartygen drivna av flytande biogas, LBG, togs i drift där NEOT år 2018 blev det första finska företaget att använda LBG inom sjöfarten.

Innovationen fortsatte med införandet av hybridsystem och landströmsanslutningar, vilket enligt pressmeddelandet gjorde tankfartygen till de första i sitt slag i världen år 2020. Koncepten kallade Hybrid Solution Plus & Hybrid Solution möjliggör enligt rederiet ett nollutsläppstillvägagångssätt och minimerar skadliga föroreningar i hamnar i stadsområden.

– Denna förlängning och undertecknandet av det nya fartyget är betydande framgångar för Terntank, säger Jens P. Buchhave, vd för Terntank Rederi AS i pressmeddelandet.

Det nya 15.000 dwt Hybrid Solution Plus-fartyget, som undertecknades den 15 mars 2023, är utrustat med vindassisterad framdrivning, en dual-fuel-motor som drivs av metanol, ett batteripaket och landströmsanslutning, vilket enligt rederiet gör det till ett av de mest avancerade alternativen på marknaden.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]