Fotograf: Pierre Andersson

Kategori: Folk/företag | Hamn/Logistik

Strejk i Göteborgs hamn

Svenska Hamnarbetarförbundet avvisar medlarnas bud – strejk genomförs i dag mellan 12.00-20.00. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]k genomförs i dag mellan 12.00-20.00. 

I förra veckan presenterade Medlingsinstitutet en tänkt lösning för parterna i hamnkonflikten. På måndagen svarade Svenska Hamnarbetarförbundet med att avvisa budet, som bland annat handlade om att Hamn4:an skulle teckna ett hängavtal till Transportarbetareförbundets kollektivavtal i APM-terminalen i Göteborg. Därmed blir det strejk i dag. 

Löser inte de personalpolitiska problemen

Enligt fackförbundets pressmeddelande var medlarnas bud ett identiskt hängavtal som APM Terminals tidigare föreslagit och som, enligt Hamn4.an, i praktiken skulle innebära att majoritetsfacket i terminalen skulle reduceras till en underavdelning till Transport. Man menar också att kollektivavtal inte löser de personalpolitiska problem som ligger till grund för konflikten. I fredags föreslog förbundsordförande Eskil Rönér i en debattartikel i Svenska Dagbladet att, om intresse finns hos övriga parter, göra det centrala Hamn- och Stuveriavtalet till ett trepartsavtal.

”Vill skada bolaget”

Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, tycker att Hamn4:an, i och med avvisningen, återigen har visat att de väljer konflikt framför kollektivavtal.

– Arbetsgivarsidan har tackat ja till medlarnas hemställan om att teckna kollektivavtal med Hamn4an. Ett kollektivavtal som ger Hamn4an samma rättigheter och skyldigheter som för alla andra hamnarbetare och som skulle innebära en hållbar och långsiktig lösning för Göteborgs Hamn. Hamn4an har valt att tacka nej. Tydligare än så kan det inte bli, säger han i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Hamn4ans höga konfliktläge med upprepade strejker och ständiga stridsåtgärder visar att man avsiktligen vill skada bolaget allvarligt. Under året har bolaget tappat sju procent i marknadsandelar. Det beror bland annat på att kunder har valt andra hamnar, vilket har lett till minskat gods i hamnen. Som en konsekvens ser APMT ingen annan lösning än att minska antalet anställda i hamnen.

Gräddfil till ständig konflikt

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, menar att Sverige inte har råd med att Hamn4:an fortsätter att störa import- och exportflödena i Göteborgs hamn.

– Redan i dag ser vi många företag som har problem att klara av delar av sin verksamhet på grund av Hamn4ans agerande. Konfliktreglerna i Sverige innehåller ett systemfel som erbjuder Hamn4an en gräddfil till ständig konflikt som övriga fackförbund i Sverige inte har. Det är hög tid för lagstiftaren att se över konfliktregelverket, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]