Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Nedlagd tysklandslinje höjer lönsamheten

Estniska AS Tallink Grupp har från och med i år ändrat sitt räkenskapsår att sammanfalla med kalenderåret. Det senaste bokslutet omfattar därför 16 månader och sträcker sig från 1 september 2010 till 31 december 2011.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]0 till 31 december 2011.

Under räkenskapsåret 2010/2011 omsatte AS Tallink Grupp EUR 1,2 miljarder och redovisade en vinst före skatt på EUR 53 miljoner. Nettovinsten efter skatt och kostnader för nedlagda verksamheter uppgick till EUR 37,5 miljoner under 16-månadersperioden.

Omsättningen för kalenderåret 2011 har kalkylerats till EUR 908 miljoner och nettovinsten till EUR 38 miljoner.

Tallinks operativa kostnader för kalenderåret 2011 uppgår till EUR 745 miljoner. Av dessa står bunkerkostnader för 16 procent och personalkostnader för 15 procent. Under 2011 gick bunkerkostnaderna förbi personalkostnaderna i storlek.

Ledningen konstaterar att trots en höjning av bränslepriserna på 39 procent under hösten 2011 lyckades koncernen förbättra sin EBITDA-marginal. Detta beror till stor del på att Superfast-trafiken mellan Finland och Tyskland avvecklades och att man chartrat ut de färjor som trafikerade linjen.

Tallink specificerar också sin intäktsfördelning. Under kalenderåret 2011 svarade biljetter för 27 procent av intäkterna, ombordförsäljning i butiker och restauranger för 54 procent och frakten för 11 procent. Resterande åtta procent fördelades mellan hotellinkvartering, charter och övriga intäkter.

Koncernens återbetalning av skulder uppgick under räkenskapsåret 2010/2011 till EUR 112 miljoner. De räntebärande skulderna uppgick vid slutet av 2011 till EUR 960 miljoner.

Tallink räknade in 9,1 miljoner passagerare och 283 000 lastenheter på sina färjor under kalenderåret 2011 och är därmed marknadsledare i sitt område. Av dessa reste 4,3 miljoner över Finska viken på linjen Helsingfors–Tallinn och 3,2 miljoner mellan Finland, Åland och Sverige. Mellan Sverige och Estland transporterades 943 000 samt mellan Sverige och Lettland 719 000 passagerare. På den numera nedlagda linjen mellan Helsingfors och Rostock reste 47 000 passagerare.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]