Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

NECA-följderna ska utredas

Regeringen vill få klarhet i hur svensk industri påverkas av ett införande av NECA. En utredning har därför tillsatts som ska lämna en första rapport redan om sex veckor.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ort redan om sex veckor.

Som Sjöfartstidningen nyligen kunde berätta vill Helcom-länderna och nordsjöländerna att Östersjön och Nordsjön blir ett så kallat NECA, det vill säga ett utsläppskontrollområde för kväveoxider, från och med år 2021. Ett förslag har tagits fram som kommer presenteras på IMO:s MEPC-möte i oktober.

Fokus på konkurrenskraften

Redan idag torsdag meddelar den svenska regeringen att man har beslutat om att ge myndigheten Trafikanalys i uppdrag att i samråd med Transportstyrelsen utreda vilka konsekvenserna blir om NECA införs.

Enligt regeringen ska man i utredningen fokusera extra mycket på vad följderna blir för konkurrenskraften hos såväl sjöfartsrelaterade företag som svensk industri i övrigt.

”Viktig roll”

– Regeringen ser att sjöfarten i Sverige har en stor potential att öka sin andel av godstransporterna. Sjöfarten har en viktig roll för att stärka industrin och exporten i Sverige. Samtidigt är det viktigt att sjöfarten minskar sina utsläpp av både växthusgaser och luftföroreningar och bidrar till omställningen av transportsektorn, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i en skriftlig kommentar.

Ingen långbänk

Utredningen tycks inte riskera att bli någon långbänk. En första delredovisning ska lämnas så snart som senast den 30 september 2016 och en slutredovisning ska sedan ske senast den 31 mars nästa år.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]