Linjen som Stena Saga trafikerade stängdes på grund av pandemin.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Politik | Arbetsmarknad | Färjetrafik

Brev till Damberg: Förstärkt permitteringsstöd nu

Sjöfarten, och särskilt färjesjöfarten, behöver ett förstärkt korttidspermitteringsstöd igen för att inte hamna i en krissituation. Det skriver sjöfartsnäringens parter i ett brev till finansminster Mikael Damberg.

Föreningen Svensk Sjöfart, Sjöfartens Arbetsgivareförbund/Transportföretagen och fackföreningarna Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen skriver i brevet till finansministern att det är av största vikt att det förstärkta korttidspermitteringsstödet återinförs.

Varit effektivt tidigare

– Vi ser att för passagerarsjöfarten, i likhet med andra branscher där restriktionerna syftar till att minska att människor träffas, så är det just det förstärkta korttidspermitteringsstödet som varit effektivt. Sjöfarten har dessutom svårt att ta del av exempelvis omställningsstödet eftersom det inte är utformat för hur rederiverksamhet bedrivs, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Sjöfartens Arbetsgivareförbund.

Drastiska åtgärder

Farhågan hos parterna är att utan ytterligare stöd kommer sjöfarten att tvingas till drastiska åtgärder som minskad trafik och personaluppsägningar.

– Sjöfarten är helt avgörande för den svenska försörjningsberedskapen och det vore mycket olyckligt om man nu låter delar av branschen falla på målsnöret när Sverige haft åtgärder på plats som fungerat som stöd genom hela pandemin, säger Anders Hermansson, tf vd för Föreningen Svensk Sjöfart.