Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

Nära byggstart för LNG-terminal

Bygget av en LNG-terminal i Göteborg har legat på is en tid. Men nu kan marknaden vara redo.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kan marknaden vara redo.

För drygt två år sedan godkändes detaljplanen för byggnation av en LNG-terminal vid Skarvikshamnen i Göteborg. Tanken var att starta byggnationen omgående efter godkännandet.

– Man har väntat på att marknaden ska komma igång ordenligt och en av orsakerna till att den inte gjort det är nog det låga bränslepriset. Priset sjönk precis när man började planera för den här anläggningen. Och när bränslepriset är lågt är det svårt med alternativa bränslen, förklarar Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn till Sjöfartstidningen. 

Bunkring till havs

Men antalet LNG-drivna fartyg har på senare tid ökat och i början av september genomfördes den första LNG-bunkringen ute till havs – fartyg till fartyg – utanför Göteborg.

– Mycket har hänt och nu ser vi även att ett LNG-bunkringsfartyg är på gång här i Göteborg, vilket är jättespännande. När LNG-fartygen dyker upp på hemmaplan blir marknaden intressant.

Förhoppningen är att det första steget för en byggnation av en LNG-terminal vid Skarvikshamnen tas nästa år, enligt Magnus Kårestedt.

Swedegas

Detta kommer att ske i samarbete med Swedegas, ett svenskt företag som ägs av de spanska och belgiska gasnätföretagen Enagás och Fluxys.

– Swedegas blir den stora operatören och vi tror att det är en bra partner att samarbeta med, menar Magnus Kårestedt. 

Förse både sjö och land

Det som ska byggas är en distributionsterminal. Det finns tankar på att göra den skalbar så att anläggningen kan utökas allt eftersom efterfrågan ökar. Hamnens del i det hela är att man tillhandahåller mark och kanske även rörinfrastuktur, sen kommer själva byggnationen att utföras av någon investerare, troligtvis Swedegas.

– Vi får räkna med att det blir en mindre efterfrågan i början när det gäller sjösidan. Men tanken är att terminalen även ska förse LNG-drivna fordon på land, säger Magnus Kårestedt och fortsätter:

– När den är på plats har vi i Göteborgs hamn LNG, Stenas etanolsatsningar och satsningar på elfärjor samt lågsvavligt bränsle som bunkras mycket i Göteborg.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]