[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]Göta älv. Men först behöver de ett namn.
I början av 2015 kommer den första av Västtrafiks två nya cykel- och passagerarfärjor gå på trafiken mellan södra och norra Älvstranden i Göteborg. Den andra kommer under våren eller sommaren samma år.
Alla under tak
Färjorna är anpassade för att kunna förflytta 300 resenärer per resa mellan hållplatserna Rosenlund och Lindholmspiren. De är speciellt byggda för att kunna ta många cyklar ombord. Mittgången är bred med mycket plats för cyklister och passagerare som känner för att sträcka på benen. Samtidigt finns sittplatser ut med sidorna på båten. Alla kommer ha möjlighet att stå under tak. Färjorna byggs på varvet Uudenkaupungin Työvene Oy i Nystad, Finland.
”Som att be om motorhaveri”
Men innan de inleder trafiken måste de nya färjorna få sig ett namn.
– Att köra omkring med en båt utan namn är som att be om motorhaveri och myteri, skriver Västtrafik på sin hemsida.
Därför vänder de sig nu till alla ordvitsiga Göteborgare för att få förslag på namn. Senast 16 november vill de ha namnen så att en vinnare kan tillkännages i slutet av november.
För inspiration kan nämnas färjan Älv-Vira som också trafikerar linjen. Namnet kan läsas som Älv-Ira – alltså att färjan irrar runt över älven.
[/flowy_subscriber_only]