Nabucco ankommer till Göteborg för första gången.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Nabucco döptes i Göteborg

I måndags arrangerades ett fartygsdop i Göteborg av Nabucco, det sista av de fyra fartygen i den av Wallenius Marine designade Heroklassen. Enligt Wallenius Wilhelmsen är det rederiets sista beställda fartyg som drivs med konventionellt bränsle.
Det var under en digital ceremoni under måndagen som det svenskflaggade PCTC-fartyget Nabucco blev döpt i Skandiahamnen genom att en stor flaska gjord av is krossades mot fartygets skrov. Enligt rederiet var flaskan gjord av is för att symbolisera rederiets hållbarhetsagenda och fartygets miljöeffektivitet.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]paragraph –>

Det var under en digital ceremoni under måndagen som det svenskflaggade PCTC-fartyget Nabucco blev döpt i Skandiahamnen genom att en stor flaska gjord av is krossades mot fartygets skrov. Enligt rederiet var flaskan gjord av is för att symbolisera rederiets hållbarhetsagenda och fartygets miljöeffektivitet.

Nabucco levererades från Tianjin Xingang Shipbuilding i början av november och sattes direkt i trafik för Wallenius Wilhelmsen och kom till Göteborgs hamn under torsdagen i förra veckan efter en första resa från Shanghai via Southampton och Zeebrugge.

Nabucco har kapacitet att ta 7.700 fordon och är det sista fartyget i den av Wallenius Marine designade fartygsklassen som kallas Hero, vilket står för High Efficiency RoRo carrier och som är skapade för att nå en minskad energiförbrukning och reducerade utsläpp per tonkilometer transporterad last.

I november i fjol blev Tannhauser det tredje fartyget i serien att levereras. De två första fartygen i Hero-serien är Titus och Traviata.

Istället för att ha en specifik person som gudmor för fartyget valde Wallenius Wilhelmsen att utse ett företag som sponsor, närmare bestämt svenska batteritillverkaren Northvolt AB. Med under den digitala ceremonin var företagets vd Peter Carlsson samt medgrundaren Paolo Cerruti.

– Det är en ära att få välkomna Nabucco till Wallenius Wilhelmsens flotta. Med det önskar vi Nabucco och hennes besättning fair winds and following seas, sa Paolo Cerruti under dopet.

– Partners som Wallenius Wilhelmsen är nyckelspelare för oss för att vi ska lyckas med att utveckla de grönaste batterierna i världen. Med fartyg som Nabucco kan vi reducera koldioxidutsläppen i vår logistikkedja och kan ta steg närmare vår vision, sa Peter Carlsson.

Efter dopet fick fartygets befälhavare Fredrik Krysén ta emot ett symboliskt batteri från Paolo Cerruti som enligt honom ska påminna om de båda bolagens engagemang för att nå en värld utan koldioxidutsläpp.

I samband med dopet sändes inspelade tal av både Thomas Wilhelmsen, vd för Wilhelmsen Group och Jonas Kleberg, ägare och styrelseordförande i Wallenius Lines.

– Detta visar att Wallenius Wilhelmsen är ett progressivt företag som anpassar sig till en ny värld där vi arbetar med hållbara lösningar. Nabucco tillsammans med många fler kommande fartyg visar att vi rör oss åt rätt håll, sa Thomas Wilhelmsen.

Jonas Kleberg berörde både den stora utmaningen som pandemin inneburit för projektet, och tackade de som varit inblandade.

– Det har tagit ett tag att färdigställa det här fartyget, men vi har haft väldigt bra erfarenhet från de andra systerfartygen som redan gå i trafik för Wallenius Wilhelmsen. Det har lagts ner stor kraft och många timmars arbete från Wallenius Marine, inte bara genom designarbetet utan även från nybyggnadsgruppen, siteteamet och varvet i Kina, sa han.

Att dopet lades i Göteborg är ingen slump. Under året har Wallenius Wilhelmsen utökat sin trafik på hamnen från fyra till sex avgångar i månaden. Sedan tidigare erbjuder rederiet direkttrafik från Göteborg till Halifax, New York, Brunswick och Charleston på den amerikanska västkusten, samt till Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Syd- och Mellanamerika via omlastning.

– Vi är glada och stolta att Wallenius Wilhelmsen fortsätter satsa på Göteborg och väljer att sätta in nytt tonnage på marknader som är mycket viktiga för svensk export. Roligt också att man väljer att döpa fartyget här i Göteborg där rederiet har en lång och fin historik, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]