Fotograf: Northern Offshore Services

Kategori: Offshore | Skeppsbyggnad

N-O-S köper och bygger om

Northern Offshore Services har förvärvat de två supportfartygen Rix Lynx och Rix Leopard från det brittiska företaget Rix Shipping.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]företaget Rix Shipping.

De två nya fartygen döps om till M/V Mover och M/V Maker och sorteras in i den så kallade M-klassen, det vill säga N-O-S Multi Purpose Vessels.

Fartygen är 27 meter långa och utrustade med två MAN D 2862 LE 463 på 1029 kW maskiner, som i kombination med Hamilton vattenjet gör att de kan komma upp i en hastighet av 27 knop.

Ombord finns plats för 24 passagerare och övernattningsmöjligheter för sex besättningsmedlemmar.

N-O-S vd David Kristensson säger till Sjöfartstidningen att de två nyförvärven ska ”nosifieras” på varv.

– Det är så vi brukar göra, vilket innebär att vi bygger om dem något, ger dem vår fender och uppgraderar dem till vår standard.

Ombygge

Utöver de två nyförvärven låter N-O-S förlänga sitt fartyg Assister, byggt 2013 på Grovfjord Mek Verksted i Norge, från nuvarande 20 meter till 26 meter. Samtidigt får hon en helt ny framdrivning med fyra Volvo Penta IPS-maskiner samt förbereder henne för hybriddrift.

Utöver det byggs Assister om för att kunna ta dubbelt så många passagerare, det vill säga 24 i stället för tidigare 12 och få plats för sex övernattande besättningsmedlemmar.

Ombyggnationen sker på samma varv som byggde henne och i och med att fartyget är klart för leverans, vilket ska ske nu i april, byter hon namn till M/V Traveller. 

Energizer

N-O-S har utöver de ovan nämnda förvärven och ombyggnationen det helt nya hybriddrivna fartyget Energizer under byggnation, vilket Sjöfartstidningen tidigare skrivit om. Energizer blir N-O-S första helt hybriddrivna supplyfartyg. 

Vågar satsa

Trots coronakrisen och att oljemarknaden djupdykt och supplyuppdragen för oljeriggarna minskat radikalt, tror David Kristensson på positiva vindar.

– Ja, vi har ett stort program och tror på framtiden trots de nu mycket tuffa tiderna. Men alla de nya fartygen är specialbyggda för att fungera i vindkraftsindustrin, säger David Kristensson. 

Alla de nya och ombyggda fartygen ska föra dansk flagg och är specialbyggda för att fungera som servicefartyg, De två nyförvärven, den ombyggda Traveller och nybygget Energizer, ska alla föra dansk flagg.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]