[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]-S, offentliggjorde sin beställning av fyra nya CTV-fartyg (Crew Transfer Vessels) i E-klassen. Det är enligt rederiet en betydande expansion av flottan och en fortsättning av den nybyggnationsresa som rederiet påbörjat under de senaste åren.
– Vi är stolta över att fortsätta vår resa mot ett fördjupat hållbarhets- och innovationsfokus genom att utöka vår flotta med nya E-klassfartyg. Denna order bekräftar vårt åtagande att erbjuda våra kunder de bästa möjliga lösningarna samtidigt som vi har framtida krav i åtanke, säger David Kristensson, koncernchef för Northern Offshore Group i ett pressmeddelande.
”Vi är stolta över att fortsätta vår resa mot ett fördjupat hållbarhets- och innovationsfokus genom att utöka vår flotta med nya E-klassfartyg”
David Kristensson, koncernchef för Northern Offshore Group
De nya fartygen blir större än Impresser och I-klassen, det senaste fartyget som rederiet fått leverans av. Fartygen kommer att bli 36,5 meter långa och ha plats för 32 passagerare. Enligt rederiet kommer de nya fartygen att ha en uppdaterad och förbättrad skrovdesign, vilket både ger en förbättrad bränsleeffektivitet med minskad miljöpåverkan och en förbättrad stabilitet. Dessutom kommer fartygen att ha en förbättrad komfort för både besättningarna och de vindkraftstekniker som åker med fartygen, samt en stor lastkapacitet som gör dem anpassade för att möta de förväntade framtida behoven inom vindkraftsindustrin.
– Vi är glada över att dessa innovativa fartyg kommer att kunna säkerställa effektiviteten och flexibiliteten för oss i våra tjänster, säger David Kristensson i pressmeddelandet.
De nya E-klassfartygen är enligt pressmeddelandet byggda på en framtidssäker plattform designad för effektivitet och prestanda, med en flexibel motorkonfiguration avsedd att endast använda den energi som behövs i varje situation.
Fartygen kommer att få hybriddrift och vara förberedda för alternativa bränslen. De kommer att levereras under andra halvåret 2025 och byggs på Penguin Shipyard International i Singapore.
Sittplatser: 32.
Skrov: Aluminium.
Längd ö a: 36,5 m.
Bredd: 11,2 m.
Främre däcksyta: 140m2.
Akterdäcksyta: 20m2.
Fenderarrangemang: N-O-S patenterade fender.