Molslinjens katamaranfärja Express 1 är första fartyget i Danmark att utrustas med system för autodockning.

Fotograf: Molslinjen

Kategori: Hamn/Logistik

Molslinjen får autodockning

Molslinjen testar autodockning på snabbfärjan Express 1 mellan Rönne på Bornholm och Ystad. Systemet ska vara i bruk inom ett par veckor, uppger rederiet i ett pressmeddelande.

Automooring, eller autodockning, innebär att färjan i princip kan angöra kaj på egen hand. Systemet, Smartdock, som levereras av Wärtsilä har tidigare installerats på exempelvis den norska vägfärjan Folgefonn opererad av Norled.

Första danska färjan

Folgefonn utrustades med systemet i januari 2018 och testade det till och med april samma år utan att befälhavarna någon gång behövde gripa in.  

Moljslinjens Express 1 är den första danska färjan som nu testar ett sådant system under en tioveckorsperiod. 

De bästa manövrarna

Wärtsiläs system har dockningssensorer, dynamisk positionering och automationsteknik. Enkelt uttryckt får Smartdock all data genom att under en längre tid samla in information om hur befälhavarna manövrerar fartygen inför och under angöring från en speciell kaj. Informationen från de bästa manövrarna läggs in i systemet som sedan kan upprepa hur fartyget ska angöra och avgå från just den kajen.