Fotograf: Mols-Linien

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Mols-Liniens LNG-projekt lagt på is

Det danska färjerederiet Mols-Linien har övergett planerna på att bygga om sina snabbfärjor till LNG-drift. Istället har man satsat på nya katamaranfärjor.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nya katamaranfärjor.  

För bara några år sedan lät det annorlunda. 2010 förkunnade Mols-Linien att deras snabbfärjor skulle bli de första i världen att drivas av LNG istället för diesel. Enligt sina egna beräkningar skulle rederiet därmed minska sina CO2-utsläpp med 25-30 procent, motsvarande 25.000 ton CO2 om året. Samtidigt skulle de skadliga NOx-utsläppen reduceras med 40 procent. 

Investerat i annat

Idag har man en annan syn på saken.

– Efter 2010 har rederiet genomgått stora omställningar. Bland annat har vi fått en ny vd och investerat i KatExpress-färjor. Därför ligger nu naturgasprojektet på is, säger Mikkel Hybel, marknadschef för Hols-Linien, till den danska tidningen Ingeniøren.

Det innebär i sin tur att det inte kommer att placeras några naturgastankar ombord på de tre snabbfärjor som rederiet äger. 

Enligt tidningen Ingeniøren gick det projekt som nu lagts i malpåse ut på att bygga om rederiets dåvarande Seajet-färjor och förse dem med jetturbiner, kända från stridsflygplanet F-18 Super Hornet. Men Seajet-färjorna har nu tagits ur bruk och ska säljas. 

Tufft ekonomiskt

– Rederiet har haft några ekonomiskt svåra år sedan 2010. Idag ser det mycket bättre ut med exempelvis de nya färjorna. Men i dagsläget kan jag inte säga något om när naturgasprojektet kommer att återupptas, säger Mikkel Hybel.

2010 gjorde Mols-Linien en förlust på motsvarande SEK 89 miljoner. Idag har den förlusten vänts till ett överskott. 

– Det beror på att vi i ett första skede har prioriterat rederiets kärnvärden, det vill säga nya och snabba färjor i kombination med en bättre ekonomi, säger Mikkel Hybel. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]