Fotograf: Indiska kustbevakningen

Kategori: Container | Haveri | Miljö

MOL Comforts förskepp brinner

Mitsui OSK Lines har nu bekräftat att containerfartygets förskepp har fattat eld under bogsering till nödhamn i Indiska Oceanen. Fartyget bröts i två delar den 17 juni under resa från Singapore till Nordeuropa via Jeddah. Akterskeppet sjönk tio dagar senare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sjönk tio dagar senare.

Förskeppet innehåller över 2.600 containrar. Vädret är fortsatt dåligt. Enligt rederiet har den indiska kustbevakningen och bärgningsbolaget Smit fyra fartyg på plats som bekämpar branden och försöker få igång bogseringen igen.

Fartyget som är byggt 2008 är klassat av det japanska sällskapet ClassNK som nu gått ut med ett pressmeddelande där man hävdar att fartyget uppfyllde alla klasskrav. Enligt klassningssällskapet har man nu gått igenom fartygets design såväl som godkännandeprocessen och hävdar att allt är i enlighet med såväl NK:s som IACS:s regelverk. IACS är klassningssällskapens internationella samarbetsorganisation. 

Mindre än tre veckor innan haveriet genomfördes fartygets femårsklassning. Också denna inspektion genomfördes enligt alla regler hävdar NK och att man då inte fann några avvikelser.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]