[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sjönk tio dagar senare.
Förskeppet innehåller över 2.600 containrar. Vädret är fortsatt dåligt. Enligt rederiet har den indiska kustbevakningen och bärgningsbolaget Smit fyra fartyg på plats som bekämpar branden och försöker få igång bogseringen igen.
Fartyget som är byggt 2008 är klassat av det japanska sällskapet ClassNK som nu gått ut med ett pressmeddelande där man hävdar att fartyget uppfyllde alla klasskrav. Enligt klassningssällskapet har man nu gått igenom fartygets design såväl som godkännandeprocessen och hävdar att allt är i enlighet med såväl NK:s som IACS:s regelverk. IACS är klassningssällskapens internationella samarbetsorganisation.
Mindre än tre veckor innan haveriet genomfördes fartygets femårsklassning. Också denna inspektion genomfördes enligt alla regler hävdar NK och att man då inte fann några avvikelser.
[/flowy_subscriber_only]