[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]som kolvar och topplock.
Den mekaniska verkstad för maskinunderhåll som LTH Baas nu tar i bruk i färjehamnen Skandinavienkai i Travemünde inryms i några containrar och kan vid behov flyttas till en annan lokalisering. Det är samtidigt en prototyp.
– Möjligheterna att bygga ut en sådan här station är i princip obegränsade, berättar Lars Nordqvist, försäljningschef vid AS LTH-Baas.
Maskindelarna ersätts med utbytesdelar ombord i samband med överhalning under hamnuppehållet och transporteras till verkstaden för service. Arbetet på verkstaden utförs sedan medan fartyget fortsätter sin trafik.
Kostnadseffektivitet
Verkstaden i Travemünde opereras med företagets egna anställda från Estland.
– Vi har satsat mycket på kostnadseffektivitet och modern specialutrustning, understryker Anton Maljugin, COO för LTH-Baas.
Business Unit Manager Valentin Bratkov har svarat för att utveckla och implementera idén.
– Detta är en unik lösning från LTH Baas och vi svarar även för implementering och management. Vi kallar den ”mobile workshop solution”.
– Verkstaden har många olika typer av processer och verktyg för underhålll av både tvåtakts- och fyrtaktsmotorer. Vi har utnyttjat allt vårt kunnande och långa erfarenhet inom service av motorer, säger Valentin Bratkov.
Finnlines första kunden
Finnlines är den första kunden i den mekaniska verkstaden. Verkstaden utnyttjas i första hand i samband med överhalning av fartygens huvudmaskiner. Jens Lüders från Lübeck Distribution Gesellschaft mbH, som sköter terminalservice för skeppningar inom Östersjön, berättar att Finnlines har en stor koncentration av avgångar i Travemünde och Lübeck.
– Inom Östersjön har vi de flesta fartygen från Finnlines här. Finnlines är en stor kund för underhåll av maskindelar, säger han.
Enligt försäljningschef Lars Nordqvist räknar LTH-Baas med att fler rederier snart kommer att bli kunder.
– Vi siktar på alla kunder med fartyg som ligger här, säger Lars Nordqvist. Vi opererar i hela området som kan nås med någon timmes bilkörning. Vi kan till exempel vänta in en båt i Rostock och gå ombord på en gång.
Varven borta
Även i Lübecks hamn, till vilken även Skandinavienkai i Travemünde hör, är man nöjd med den estniska satsningen.
– Varven har försvunnit från Lübeck, och vi har inte kunnat erbjuda faciliteter för underhållsarbeten på maskindelar. En del av denna verksamhet kommer nu tillbaka med underhållsverkstaden, säger Jens Lüders.
[/flowy_subscriber_only]