Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Tank

Misstänkt sjöfylleri vid grundstötning

Efter att tankfartyget Zebron på onsdagen gått på grund i Stockholms skärgård är befälhavaren misstänkt för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Dessutom misstänks han ha framfört sitt fartyg trots nyttjandeförbud. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rots nyttjandeförbud. 

Det var vid lunchtid på onsdagen den 18 september som tankfartyget Zebron gick på grund utanför Åkers Runö mellan Resarö och Åkersberga i Stockholms skärgård. Tio minuter efter grundstötningen var Kustbevakningen på plats med både flyg och båt. 

– Vi kunde då konstatera att ingen person kommit till skada och att ingen olja läckt ut i vattnet från fartyget. Vi fick också veta att Zebron inte hade någon last med sig, men att det däremot fanns 32.000 liter olja i fartygets bränsletankar. Men vi fann alltså inga spår av olja i vattnet, och det hade heller inte trängt in något vatten i fartyget. Vi vet dock att det finns olja i fartygets tankar som nu står mot grundet och att Zebron är ett enkelskrovigt fartyg, säger Mattias Lindholm, presskontakt vid Kustbevakningen Region Nordost, till Sjöfartstidningen på torsdagsförmiddagen. 

Förundersökning pågår

Den direkta orsaken till grundstötningen är ännu inte känd, men polisinspektör Monika Östgren berättar för Sjöfartstidningen att Sjöpolisen har inlett en förundersökning. 

– Ja, det stämmer. Befälhavaren på Zebron är misstänkt dels för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik, dels för att ha brutit mot fartygssäkerhetslagen eftersom fartyget framförts trots det haft fel och brister och därmed varit belagt med nyttjandeförbud, säger Monika Östgren. 

Förhör under dagen  

Monika Östgren vill inte kommentera huruvida befälhavaren i nuläget är gripen eller anhållen, och vill heller inte spekulera i om utredningen kommer att leda till mannen åtalas.  

– Befälhavaren, som för övrigt inte är svensk, har inte hörts ännu utan kommer att höras snarast här under torsdagen. Sen om han kommer att åtalas eller inte, det är upp till åklagaren.  

Om det sedan är befälhavaren eller Zebrons ägare som eventuellt kan komma att åtalas för det misstänkta brottet mot fartygssäkerhetslagen – det vill säga att fartyget framförts trots nyttjandeförbundet – kan Monika Östgren i nuläget inte svara på. 

– Det är ju befälhavaren som har ansvaret för fartyget, men möjligen kan det ju vara så att det är ägaren och rederiet som är den formellt skyldige just i det fallet. Men som sagt – jag är inte helt säker i den frågan, säger polisinspektör Monika Östgren.  

Bärgning på gång

Enligt Mattias Lindholm på Kustbevakningen har fartygets ägare nu kontaktat ett bärgningsföretag som ska ta hand om fartyget. 

– De ska börja med att dyka på det och inspektera skrov och botten. Sen beror det väl på vad de hittar om Sjöfartsinspektionen ger klartecken till att fartyget kan bärgas. Om det blir så att inspektören ger tillstånd till bärgning, och därmed bedömer att det inte är någon risk för oljeläckage, så avslutar vi sannolikt vår insats, säger Mattias Lindholm, presskontakt vid Kustbevakningen Region Nordost.

Tidigare incident

Noteras kan att Zebron var inblandat i en incident vid Loudden i Stockholms hamn i mars 2011, då fartyget låg förtöjt vid kaj utan last och av okänd anledning började ta in vatten. Brandförsvaret pumpade så småningom iland vattnet innanför vattenavskiljarna vid kaj, varpå läckan snart tätades. Ingen olja läckte ut i vattnet vid den incidenten. 

Zebron byggdes 1968 vid det tyska varvet Elsflether Ag. Det är 45 meter långt, 8 meter brett och har en dödvikt på 526 ton. 

Fartyget ägs av Skärmarö Rederi AB och har enligt obekäftade uppgifter nyligen bytt från svensk flagg till utländsk flagg.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]