Fotograf: Wikimedia Commons

Kategori: Haveri | Torrlast

Misstänkt grovt sjöfylleri vid grundstötning

Befälhavaren för torrlastfartyget Kaisa sitter anhållen i Helsingborg misstänkt för grovt sjöfylleri. Mannen greps på söndagseftermiddagen efter att fartyget gått på grund strax utanför Helsingborgs bulkhamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]und strax utanför Helsingborgs bulkhamn.

Larmet om att den maltesiskflaggde torrlastaren Kaisa gått på grund utanför Helsingborg inkom till Kustbevakningen vid 15-tiden på söndagseftermiddagen.  

– Det var en hamnstyrman som ringde oss och meddelade att ett fartyg gått på grund vid inseglingen till bulkhamnen, dit hon var på väg. Jag tillkallade då spaningsflygplan och kontaktade också polisen eftersom jag misstänkte sjöfylleri och vi inte hade några egna ytenheter i närheten, säger John Christoffersson, vakthavande befäl på Kustbevakningen, till Sjöfartstidningen. 

Inget oljeutsläpp

Enligt John Christoffersson ska fartyget inte ha fått några skador vid grundstötningen och inte heller ska någon i besättningen ha skadats. 

– Nej, och spaningsflygplanet kunde heller inte upptäcka något oljeläckage, säger John Christoffersson och förklarar att fartyget hade backat loss från grundet och tagit sig in till hamnen för egen maskin redan innan man fick larmet från hamnstyrmannen – något som egentligen inte är tillåtet. 

Vill inte spekulera

– Ett fartyg som har gått på grund får inte backa bort själv, utan ska stå still tills det har inspekterats efter eventuella skador. Det kan ju gå illa om man backar loss själv, även om det tydligen gick bra i det här fallet, säger John Christoffersson, som poängterar att han inte vill spekulera i exakt varför torrlastare Kaisa gick på grund.

– Nej, vi vet ju inte i nuläget om det berodde på eventuellt sjöfylleri eller om det var en blackout eller något annat.    

Över gränsvärdet

Klart är emellertid att befälhavaren nu är misstänkt för grovt sjöfylleri. Efter att polis anlänt och tagit med sig mannen till sjukhus för provtagning genom blodprov konstaterades att han hade en promillehalt som ligger klart över gränsvärdet för just grovt sjöfylleri. Enligt Helsingborgs Dagblad ska han ha haft en promillehalt på 2,7, men det är inget som polisen bekräftar för Sjöfartstidningen. 

– Nej, det enda vi kan säga är att han är misstänkt för grovt sjöfylleri, det vill säga att han hade minst 1,0 promille i blodet, säger Eva-Lotta Hermansson-Truedsson, pressinformatör vid polisdistriktet Nordvästra Skåne. 

Sitter anhållen

Befälhavaren greps direkt efter provtagningen och efter förhör anhölls han senare på söndagskvällen av åklagare. Lokala media uppger att mannen förnekar brott med hänvisning till att han ska ha druckit efter grundstötningen, men inte heller det är något som polisen kan bekräfta för Sjöfartstidningen. 

Det maltesiskflaggade torrlastfartyget Kaisa, 4.527 dwt, är byggt 2005 och är 89,9 meter långt och 5,2 meter brett. Hon opereras av det estländska rederiet Hansa Ship Management OU. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]