Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Regelverk

Misstänkt fuskmönstring på Strömmafartyg

Kockar och servitriser har mönstrats på som jungmän och matroser på fartyg ägda av Strömma Turism & Sjöfart AB. Det menar SEKO Sjöfolk som anmält rederiet för brott mot fartygssäkerhetslagen. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ot fartygssäkerhetslagen. 

Enligt Chang Strömberg, ombudsman hos SEKO Sjöfolk, handlar det om att uppemot tio personer i framförallt intendenturbefattningar felaktigt mönstrats på som jungmän på fartyg som exempelvis Waxholm III, Prins Carl Philip, Östanå I och Angantyr. 

– Är man anställd som till exempel servitris så ska man ju också arbeta som servitris, annars så kringgår man fartygssäkerhetslagen. Och om då den servitrisen efter 18 månaders sjötid skulle få behörighet som matros, så är det ju en uppenbar risk att man får matroser som aldrig haft någon däckstjänst. 

Bemannas av entreprenörer

Av den anmälan SEKO Sjöfolk skickade till Transportstyrelsen i maj framgår att den påstått felaktiga mönstringen ska ha skett under 2012 på mindre Strömmafartyg i inre fart – fartyg som bemannas och drivs av underentreprenörer. Det innebär att om Transportstyrelsen skulle komma fram till att det faktiskt skett en felaktig mönstring, så blir det en grannlaga uppgift att utreda vem som är juridiskt skyldig till brottet. 

– Om det nu är entreprenören eller fartygsägaren Strömma som har skulden för det här är upp till Transportstyrelsen att avgöra, säger Chang Strömberg. 

Ekonomiska skäl 

Orsaken till den påstådda fuskmönstringen är enligt SEKO Sjöfolks anmälan framförallt ekonomisk, antingen genom att man vill spara in en hel tjänst eller eller på annat sätt minska på kostnaderna. I flera av fallen skriver SEKO Sjöfolk att man misstänker att intendenturpersonalen som mönstrat på som däcksmän inte alltid har genomgått en Basic Safety-utbildning eller Crowd Management Training, vilket ska ha berott på att redarna inte vill kosta på säsongsanställda – som inte alltid återkommer nästa säsong – dyra utbildningar.  

– Vi tycker ju att Strömma borde ha koll på det här. De borde ha rutiner för att sådant här inte ska hända, säger Chang Strömberg, ombudsman på SEKO Sjöfolk. 

Sekretessbelagt 

Ärendet ligger nu hos Transportstyrelsen, där ärendet är sekretessbelagt tills det eventuellt lämnas vidare till rättslig prövning. 

– Vi har begärt in svar från Strömma och entreprenörerna. De svaren kom in för två dagar sedan och ligger nu på mitt bord. Det dröjer förmodligen ett par månader innan den här utredningen är klar och tills dess får jag på grund av sekretessen inte uttala mig, säger Jan-Sture Wahlqvist, utredare vid Transportstyrelsens enhet för sjöpersonal. 

Förlorade sina behörigheter

Enligt Jan-Sture Wahlqvist är det sällan man får in anmälningar om den här typen av brott. 

– Senast var nog för 5-6 år sedan, då Blidösundsbolaget anmäldes och fälldes för en ganska så omfattande fuskmönstring. De personer som då hade mönstrats på felaktigt blev av med sina behörigheter, vill jag minnas.

Jan-Sture Wahlqvist vill inte uttala sig om vem som eventuellt skulle ha gjort sig skyldig till felaktig mönstring – Strömma eller entreprenörerna. 

– Den eventuella skuldfrågan får bli en senare fråga. Det enda jag kan säga i nuläget är att om ett fartyg har krav på sig att ha en säkerhetsbesättning, till exempel en befälhavare, en matros och en jungman, så måste man också ha minst en sådan besättning, säger Jan-Sture Wahlqvist vid Transportstyrelsen. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]