Anna Hagenblad, vakthavande oceanograf på SMHI med anledning av att varningarna för nedisning tagits bort.

Fotograf: Privat / Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Säkerhet | Vintersjöfart

Mindre risk för nedisning

Hallå där Anna Hagenblad, vakthavande oceanograf på SMHI! Sjöfartstidningen ringer upp med anledning av att SMHI under måndagen tog bort sina gula varningar för måttlig till svår nedisning till havs, som gällt för stora delar av Östersjön sedan nyårsdagen.
Vad är det för varningar?

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ngress {”content”:”Hallå där Anna Hagenblad, vakthavande oceanograf på SMHI! Sjöfartstidningen ringer upp med anledning av att SMHI under måndagen tog bort sina gula varningar för måttlig till svår nedisning till havs, som gällt för stora delar av Östersjön sedan nyårsdagen.”} /–>

Vad är det för varningar?

– När det blåser och är kallt i vattnet och kallt i luften kan det stänka upp vatten på fartygen. Sedan fryser det vattnet till på fartygens skrov, vilket gör att det bygger upp mer och mer is så att det tillslut kan påverka ett fartygs stabilitet.

Varför togs varningarna bort?

– Det beror på att vindläget blivit stabilare med svagare vindar samtidigt som kylan också håller på att gå ner så jag tog bort varningarna under måndagens morgon och förmiddag. Framför allt handlar det om att vinden lugnat ner sig.

Hur vanligt är det med den här typen av varningar? 

– Det är ganska vanligt skulle jag säga, även att de ligger kvar över flera dagar så som de här gjort nu. I norr har det varit väldigt kallt och då krävs det inte speciellt mycket vind för att det ska resultera i en gul varning för nedisning.

Diagrammet ovan från SMHI visar sambandet mellan nedisningsgraden, vindhastigheten och lufttemperaturen. Andra faktorer som påverkar nedisningsgraden är fartygets egen kurs och fart (relativt vind och sjö), våghöjd, ytvattentemperatur och vattnets salthalt. Diagrammet är tillämpbart för förhållandena i Östersjön och Bottniska viken för fartyg över 500 dwt.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]