Kategori: Kultur

Miljonstöd till kulturhistoriska fartyg

Sjöhistoriska museet fördelar i år en miljon kronor till bevarandet av nio kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. Projekten rör bland annat skrovreparationer, arbeten med ångmaskinen och en ny mast.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]maskinen och en ny mast.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Sveriges maritima museer delar i år ut en miljon kronor till bevarandet av fartyg med ett kulturhistoriskt värde. I år fick de in 36 ansökningar från fartygsägare med en total ansökningssumma på 6,5 miljoner kronor. Nio av dessa projekt har nu tilldelats sammanlagt en miljon kronor.

Ägarna tar stort ansvar

– Det är dyrt att reparera äldre fartyg, det gäller både de som är byggda i trä och i stål. I år, 2018 fyller ångbåtstrafiken 200 år, och bland de fartyg som fått stöd finns arvet av denna tekniska revolution. Samtidigt vet de flesta att det traditionella segelfartygets träskrov och däck kräver noggrant underhåll och yrkeskunniga reparationer. På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Bland de fartyg som får stöd i år finns ett av landets äldsta segelfartyg Mina som seglar i Vänerns vatten, ångaren Trafik som har Hjo som hemmahamn och bogserbåten Harry som finns i Lysekil (se hela listan längre ner).

”Viktiga för förståelsen”

– De historiska fartygen är viktiga för förståelsen av den mångfacetterade historien, till exempel genom olika karaktär på sjöfarten förr i tiden. Eftersom yrkessjöfartens historia genom dess fartyg kan beskrivas över hela landet är vi glada att årets fördelning har fått en god geografisk spridning, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som K-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

Olika typer av fartyg

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg, till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.

Mottagare av stöd till bevarande av historiskt värdefulla fartyg 2018:

  • Ångfartyget Djurgården 3, Stockholms stad och län (reparationsarbeten på ångmaskinen)
  • Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län (plåtarbeten på skrovet)
  • Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län (byte av spant och bottengarnering)
  • Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län (skrovarbeten)
  • Ångfartyget Polstjärnan, Karlstad, Värmlands län (reparationsarbeten på fartygets skrov och drivlina)
  • Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län (renovering av trädäcket)
  • Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län (återställande av aktermast samt dävertar till livbåt)
  • Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län (byte av däck)
  • Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län (däcksrenovering)

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]