Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Miljonförlust för Gotlandsbåten

Rekordsiffror och konkurrens för första gången på 49 år. Ändå är Gotlandsbåtens framtid osäker.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]båtens framtid osäker.

Rekordmånga tog färjan till Gotland i somras. Jämfört med förra året ökade antalet färjeresenärer under sommarmånaderna med drygt 100.000. Nykomlingen Gotlandsbåten räknade in 145.000 passagerare under maj-augusti.

– Det har varit en fantastisk säsong, såväl operativt passagerarmässigt som för besöksnäringen för Gotland. Men snittpriserna har varit för låga, säger Ralph Axelson och fortsätter:

– Ett högsäsongspris under sommaren kan vara upp till 500 kronor/person och 500 kronor/bil. Under högsäsongen i år kunde det kosta 595 kronor för fem personer med bil. 

Behöver 30 miljoner 

Gotlandsbåten har under sommaren trafikerat sträckorna Nynäshamn–Visby och Västervik–Visby med bilfärjan HSC Express, som ägs av Ralph Axelsons egna bolag. 

De låga biljettpriserna, som är en följd av konkurrenssituationen med Destination Gotland, betyder att Gotlandsbåten räknar med att visa upp en förlust på nio miljoner kronor den 31 januari 2017.

För att klara av situationen och för att bolaget ska trafikera Gotland även nästa sommar behöver bolaget, enligt Ralph Axelson, få in nya aktieägare och totalt 30 miljoner kronor.

– Vi behöver dessa pengar för att kunna föra projektet vidare. Men de här pengarna ska inte täcka några gamla kostnader utan de ska användas i verksamheten framöver. Hur det ser ut nu vill jag inte gå in på, men i slutet av månaden måste vi komma fram till något, säger han.

Kan tvingas hyra ut

Om Gotlandsbåten lyckas lösa situationen så kommer det att bli en kortare säsong än förra året. Mellan 18 maj och 20 augusti planerar man att trafikera de båda linjerna. Men om inte pengarna kommer in kan färjan dyka upp på någon annan linje.

– Alternativet är att färjan hyrs ut och går i trafik någon annanstans. Men var det kan bli vill jag heller inte spekulera i, säger han.       

När Gotlandsbåten började trafikera linjerna i slutet av april var det 49 år sedan två rederier slogs om färjepassagerarna mellan fastlandet och Gotland. Målsättningen för Gotlandsbåten är att under en treårsperiod öka antalet besökare på Gotland med 20 procent.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]