[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]meter, men Furetank har också lagt stora resurser på att göra det miljö- och klimatvänligt. Enligt ett pressmeddelande från rederiet så landar Fure Vitens energieffektivitetsindex, EEDI, på 4,65 poäng. Kravet från IMO för den storleksklassen är att ligga under 9,37 poäng.
– Fartygen vi beställer nu ska vi köra i 20 år framöver, så vi har lagt ner stor kraft på att reda ut: vad är det allra bästa vi kan investera i i dag? Klimatförändringarna är en realitet och vi tror på att politikerna menar vad de säger. Det betyder att om vi ska finnas kvar som rederi i framtiden måste vi göra vårt absolut bästa för att minska vår klimat- och miljöpåverkan, säger Lars Höglund, vd för Furetank, i pressmeddelandet.
Fure Viten är det senaste fartyget i en serie på hittills åtta fartyg, varav Furetank äger fyra men sysselsätter alla. Serien är utformad av Furetank och FKAB Marine Design i samarbete med Wärtsilä för att sänka bränsleförbrukningen så långt som möjligt, uppger rederiet. Genom hela design- och byggnadsprocessen har energieffektiviteten ökat och EEDI-talet sänkts.
– Vi har använt hela vår erfarenhet av att utveckla fartyg sedan 80-talet och optimerat varje detalj i utformningen. Det finns inte ett enda system som vi inte varit inne och rotat i. Kombinationen av samverkande tekniska lösningar för energibesparing är unik, säger Lars Höglund.
De åtta dual fuel-fartygen kommer att drivas med LBG (flytande biogas) alternativt LNG (flytande naturgas).
Nästa steg blir enligt Lars Höglund att driva fartygen helt utan fossila bränslen.
– Vi är i färd med att säkra tillgången på större kvantiteter av biogas inom något år genom ett exklusivt avtal med en leverantör. Jag ser framför mig att 2030 kör vi de här båtarna till stor del på LBG med noll fossila utsläpp.
Med leveransen av Fure Viten har de genomsnittliga koldioxidutsläppen från Furetanks flotta enligt rederiet minskat med 50 procent jämfört med år 2008.
[/flowy_subscriber_only]