Fotograf: Trafikverket

Kategori: Passagerarsjöfart

Miljöfärja döpt i Göteborg

I dag, tisdag, döptes Trafikverkets första frigående laddhybridfärja Tellus i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�rja Tellus i Göteborg.

Tellus uppges vara Sveriges första frigående vägfärja som byggts med alternativa system för framdrift. Batteridriften minskar kraftigt den negativa klimatpåverkan. Liknande färjor går redan i trafik i Norge och Finland.

Tellus är också en av landets största vägfärjor. Hon sätts i trafik på Gullmarsleden mellan Lysekil och Uddevalla senare i sommar.

Laddstationer

Parallellt pågår ett utvecklingsarbete för att anlägga laddstationer på Gullmarsleden. Färjerederiet ställer höga krav på att laddningen kan göras snabbt och med stor effektivitet, med tanke på turtätheten på Gullmarsleden. Det kommande systemet ska vara specialanpassat för dessa krav.

– Färjerederiet ska ligga i framkant när det gäller att satsa på klimatneutral sjöfart. Vi behöver i dagsläget pröva många olika system eftersom våra färjeleder är olika. Arbetet mot visionen att uppnå klimatneutralitet i färjedriften år 2045 kräver att vi redan idag satsar offensivt, säger rederichef Erik Froste i ett pressmeddelande.

Låg energiförbrukning

Tellus är 100 meter lång och 18 meter bred. Färjan kan lasta 600 ton och har plats för 80 bilar och 297 passagerare. Farten är 11 knop. Skrovet är utformat så att energiförbrukningen kan hållas på en låg nivå.

Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi. Årligen görs 22 miljoner personresor och 13 miljoner fordonstransporter inklusive godstransporter.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]