Fure Vinga på Themsen, sida vid sida med lätta kryssaren HMS Belfast.

Fotograf: Furetank.

Kategori: Miljö | Tank

Miljöeffektivt tankfartyg visades upp i London

Genom att visa upp sitt tankfartyg Fure Vinga i centrala London i samband med att IMO:s kommitté för havsmiljöskydd håller sitt 78:e möte (MEPC 78) gav Furetank ett konkret exempel på att svenska rederier kommit långt i omställningen.
Under denna veckas MEPC 78-möte i London bjöd Furetank och regeringen gemensamt in mötets internationella delegationer samt branschfolk på en guidad rundtur på Fure Vinga, som låg förtöjd på Themsen vid museifartyget HMS Belfast intill Tower Bridge.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ommit långt i omställningen.”} /–>

Under denna veckas MEPC 78-möte i London bjöd Furetank och regeringen gemensamt in mötets internationella delegationer samt branschfolk på en guidad rundtur på Fure Vinga, som låg förtöjd på Themsen vid museifartyget HMS Belfast intill Tower Bridge.

Fure Vinga passerar under Tower Bridge. Foto: Furetank.

Gick snabbt att genomföra

Furetank informerar att rederiet för tre år sedan fick inbjudan till kommittén för att berätta om sin nya fartygsserie som minskar utsläppen genom innovativa tekniska lösningar.

– Det är fantastiskt att se hur delegaterna reagerar, de trodde inte att det gick att genomföra så snabbt. Med den här visningen vill vi övertyga beslutsfattarna om att det är möjligt att införa tuffare krav på sänkta utsläpp från sjöfarten: branschen kommer att lösa det. Furetank är ett familjeföretag som har investerat så mycket vi kan för att göra ett positivt avtryck på framtiden, säger Lars Höglund, vd för Furetank.

Fure Vinga besöktes av 500 inbjudna gäster. Foto: Furetank.

Uppfyller utsläppsmål

Vingaserien har LNG/LBG-drift, en batterihybridlösning, landström och många andra innovativa lösningar för att minska förbrukningen av energi och bränsle. Enligt rederiet kan fartygsserien redan nu uppfylla sin del av IMO:s utsläppsmål för världsflottan som helhet, det vill säga att halvera växthusgasutsläppen till år 2050.

– Det här fartyget är väldigt tyst, väldigt rent och väldigt grönt, det representerar bilden vi vill se av hela sjöfarten. Det här är ett mycket konkret resultat av framstegen och regleringarna från IMO. När man besöker ett sånt här fartyg inser man att omställningen är möjlig och inte något som ska hända i framtiden: den sker här och nu. Det visar att den privata sektorn kan stötta och accelerera utvecklingen av en grön sjöfart, säger Arsenio Dominguez, direktör för IMO:s havsmiljödivision, efter den guidade turen på Fure Vinga.

Lars Höglund och Sveriges ambassadör Mikaela Kumlin Granit. Foto: Furetank.

I linje med Sveriges klimatmål

Den svenska ambassadören i London, Mikaela Kumlin Granit, sa i ett tal under evenemanget att Sverige 2045 ska nå netto noll koldioxidutsläpp. Att transformera transportsektorn är en nyckel till att klara målet.

– Det känns fantastiskt att vara här och visa fram svenska lösningar för den gröna omställningen, speciellt inom sjöfarten. Jag är djupt imponerad av entusiasmen jag upplever: hur de här entreprenörerna omvandlar visionen till verklighet. Det ligger helt i linje med Sveriges klimatmål, därför ser regeringen det här som ett strålande exempel på vad som är möjligt, sa Mikaela Kumlin Granit.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]