[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rsoner om uppsägning.
Meyer Turku inledde redan i mitten av mars förhandlingar om korttidspermitteringar, men uppger nu i ett pressmeddelande att marknadssituationen för varvets kunder efter det har förändrats. Detta tvingar varvet att varsla om uppsägningar av sammanlagt 450 anställda. Därtill påverkas 900 anställda av andra åtgärder som ändringar av arbetstider och arbetsuppgifter, olika långa permitteringar och övergång till deltidsarbete.
Nya leveranstider
Orderboken innehåller sju fartyg och sträcker sig till 2025. Nu pågår omförhandlingar om tiderna för när fartygen ska byggas och levereras.
– Coronaepidemin har förändrat situationen överraskande och totalt. På grund av avbrottet inom kryssningstrafiken tvingas vi sträcka ut orderboken över flera år. För närvarande diskuterar vi detaljerna med våra kunder. Denna nya situation tvingar oss att vidta smärtsamma anpassningsåtgärder för att trygga framtiden för byggnation av kryssningsfartyg i Finland, säger Jan Meyer, vd för Meyer Turku, i ett pressmeddelande.
Ingen produktionsökning
Den senaste leveransen var Costa Smeralda, som försenades på grund av ett omfattande program för ökad produktion samt fartygets storlek och komplexitet. För 2019 redovisar varvet därför en förlust på 109 miljoner euro.
– Vi hade planerat för en framtid som nu totalt har förändrats. Vi är nu tvungna att anpassa oss till den förändrade framtiden. Vi planerar inte längre för en ytterligare ökning av vår produktionskapacitet från den nuvarande takten på ett stort kryssningsfartyg per år till två 2023. I stället är bedömningen just nu att Åbovarvet levererar ett stort kryssningsfartyg per år även i framtiden, säger Jan Meyer.
[/flowy_subscriber_only]