Fotograf: ABS

Kategori: Miljö

Metanutsläpp kan reduceras

Under ledning av klassningssällskapet ABS har en arbetsgrupp vid Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping publicerat ett position paper som tar ställning till reducering av metanutsläpp från fartyg.
Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping uppger att en reglering av metanutsläpp från fartyg skulle innebära en risk för rederier, operatörer och befraktare av fartyg som drivs ned metanbaserade bränslen. För närvarande finns inga internationella regelverk om metanutsläpp från fartyg. Pågående initiativ och regionala riktlinjer uppges emellertid indikera att bestämmelser kan komma – till exempel FuelEU for Maritime kommer att inkludera metanslip i sin CO2-eq-metodik.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]tanbaserade bränslen. För närvarande finns inga internationella regelverk om metanutsläpp från fartyg. Pågående initiativ och regionala riktlinjer uppges emellertid indikera att bestämmelser kan komma – till exempel FuelEU for Maritime kommer att inkludera metanslip i sin CO2-eq-metodik.

CO2 uppges vara den huvudsakliga källan till sjöfartens klimatpåverkan med över 90 procent av de totala utsläppen av växthusgaser (GHG). Metan har dock en högre global uppvärmningspotential (GWP). Enligt det nu publicerade ståndpunktsdokumentet kan en minskning av metanutsläpp vara ett effektivt sätt att minska ett fartygs totala utsläpp av CO2-ekvivalenter, vilket möjliggör efterlevnad av kommande regler och ökar livskraften och konkurrenskraften för metanbaserade alternativa bränslevägar.

Den arbetsgrupp som tagit fram rapporten ”Reducing methane emissions onboard vessels” bildades på initiativ av Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping med medverkande från olika intressenter, bland dessa ABS Sustainabiltiy team i Köpenhamn.

I rapporten fastslås att den huvudsakliga källan till metanutsläpp på fartyg är metanslip från huvud- och hjälpmaskiner, vilket innebär att de totala metanutsläppen är starkt beroende av operation, systemdimensionering, maskineri och ansluten teknik. Utsläppen av metan kan, enligt dokumentet, reduceras avsevärt genom systemlösningar utöver val av maskiner och efterbehandlingsteknik.

Vidare uppges att en kostnadseffektiv minskning av metanutsläpp är möjlig. För de fartyg som undersökts kan metanutsläppen kostnadseffektivt reduceras med 40 till 80 procent på ett nybygge och 20 till 50 procent på existerande fartyg. Med kostnadseffektivitet avses här en reduktionskostnad under 200 USD/ton CO2-ekvivalenter.

Om metanutsläppen kan reduceras till kostnadseffektiva nivåer uppges den långsiktiga livskraften för elektro- och biometanbränslevägar öka.

Enligt rapporten är de föreslagna FuelEU for Maritime-gränserna inte tillräckligt strikta för att få igång en minskning av metanutsläpp på fartyg. De undersökta fartygen uppfyller redan nu tillåtna utsläppsgränser för 2025 och 2030 FuelEU GHG-intensitetsindex.

Det konstateras också att utan starka incitament eller lagstadgade krav har rederier ett begränsat intresse att ta i bruk tekniker och lösningar för minskning av metanutsläpp. Inom IMO pågår diskussion om att inkludera metan i LCA-metodiken, en CO2-eq-metod i likhet med FuelEU. Det är också möjligt att metan regleras på ett mer direkt sätt. En sådan reglering skulle mer direkt kunna inrikta sig på metanslipnivåer, enligt rapporten.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]