Fotograf: Stena Line

Kategori: Folk/företag | Miljö | Passagerarsjöfart

Metanolsatsning prisad

Stena Lines satsning på att konvertera Stena Germanica till världens första metanlodrivna fartyg har lett till att rederiet utsetts till Shipowner of the Year.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l Shipowner of the Year.

Utmärkelsen delades ut under den årets upplaga av Green Ship Technology Conference i Köpenhamn förra veckan. Metanolkonverteringen av färjan Stena Germanica är anledningen till att Stena Line vann priset.

Juryn motiverade valet av vinnare bland annat för att ”metanol är ett starkt tredje alternativ som växer fram för den specifika utmaningen med hållbara sjötransporter inom ECA”.

”Ett viktigt projekt”

– Vi är självklart mycket glada över att juryn utsåg metanolprojekt till vinnare i årets GST Award. Det är ett viktigt projekt både för oss som företag och för hela branschen som behöver mer långsiktigt hållbara bränslealternativ för att förbli konkurrenskraftiga. Vi vill tacka våra partners Wärtsilä, Methanex, Göteborgs hamn och hamnen i Kiel, säger Carl-Johan Hagman, VD för Stena Line.

Stena Germanica kommer inom bara några dagar lämna varvet i Gdansk, Polen, med den första av fyra motorer konverterade till metanoldrift, de andra tre har förberetts för en smidigare konvertering under sommaren. Den totala projektkostnaden ligger på runt 22 miljoner euro.

Mer i nästa nummer av Sjöfartstidningen

Vill du läsa mer om Germanicas konvertering till metanol ska du hålla utkik efter nästa nummer av Sjöfartstidningen. Där har vi bland annat besökt färjan på Remontowavarvet i Gdansk. Nummer 3/2015 börjar delas ut till prenumeranter från och med fredagen den 27 mars.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Grattis Stena! Otroligt roligt att omvärlden noterar det stora steg som svensk sjöfart nu tar i omställningen mot en hållbar sjöfart! Den är viktig för Stena men än viktigare för Sverige och för miljön!

  • Sverker Ödesjö

    Då blir det än mer aktuellt att försöka få till stånd metanolproduktionen via den gamle eminente miljökämpen Björn Gillbergs projekt Värmlandsmetanol. Hur konstigt det än kan låta, så synes det som statsmakten inte vill att detta skall förverkligas! Sverige kan bli helt självförsörjande på energi med denna teknik, vilket är ett hot mot olje & kärnkraftsindustrin, så det är väl där skon klämmer. Sålunda är statsmakten avslöjad som nickedockor för mäktiga ekonomiska intressen.

  • Karina Linnér, SMTF

    Grattis! Välförtjänt utmärkelse!
    Sverige tar verkligen en global lead mot utveckling av teknik och operationer för en hållbar sjöfart. Jag tycker också att man i debatterna allt oftare pekar på möjligheten till fossilfri produktion så vi får nog se initiativ i denna riktning mycket snart. Tror inte att oljeindustrin behöver oroa sig, kommer att finnas efterfrågan av deras produkter under lång tid framöver.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]