Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Fartygsutrustning | Folk/företag

Metanoldrift och optimering på Nor-Shipping

De svenska företagen märks lite överallt på Nor-Shipping. I en monter visar till exempel GreenPilot upp sin nya metanolmotor.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]pp sin nya metanolmotor.

Green Pilot-projektet har nu pågått i ett år och när det var dags för Nor-Shipping passade man för första gången på att köra den ombyggda lotsbåten en längre sträcka – nämligen från Göteborg till Oslo. På metanol förstås.

– Det tog 20 timmar att köra den hit och det gick helt felfritt, inga som helst problem. Sen ska vi även köra hem den, säger Patrik Molander som ingår i projektgruppen för GreenPilot. 

Visades upp i hamnen

I projektet, som bland annat Sjöfartsverket, Trafikverket och Methanol Institute står bakom, har man konverterat en lotsbåt till metanoldrift. Under tisdagskvällen visades båten upp i hamnen i Oslo.

– Intresset är jättestort, inte minst från forskningssidan, vilket inte är så konstigt eftersom en metanolmotor skiljer sig så mycket åt från en vanlig dieselmotor. Driftsmässigt är den precis som en diesel, men ljudbilden är lägre och komforten bättre, säger Patrik Molander.

Ny motor

Den metanolmotor som nu sitter i lotsbåten kommer från kinesiska Weichai som är med och sponsrar projektet. Men parallellt med att man har jobbat med båten så har gruppen även byggt om en dieseldriven, sexcylindrig Scania-motor till metanoldrift. Den motorn ställs under mässdagarna ut i GreenPilots monter i den svenska paviljongen.

– Tanken är sen att sätta in den motorn i lotsbåten. Kort sagt har vi bytt ut komponenter så att den nu är ombyggd till en tändstiftsmotor, vilket betyder att vi kan köra den med 100 procent metanol med bra effektivitet, säger Patrik Molander och funderar lite kring dagens alternativa bränslen.

– Eldrift är i dag ganska hypad, men det är ju så att el inte passar alla applikationer. Metanol lämpar sig väl för mindre fartyg som till exempel lotsbåtar, vägfärjor och mindre passagerarfartyg.

Bredband ombord

I en monter i B-hallen står Henrik Lindqvist, Sales Director på Telenor Maritime i Sverige.

– Vi levererar helhetslösningar för våra kunder som består av tank- och offshore-fartyg, men i synnerhet färjor och kryssningsfartyg.

Många av Telenor Maritimes konkurrenter erbjuder i dag endast satellitkommunikation, berättar Henrik Lindqvist. 

– Vi levererar i praktiken end to end-kommunikationslösningar till våra kunder, där vi tar ansvar för helheten. Oberoende om kommunikationen är satellit eller någon annan bärare. Hur de olika lösningarna ser ut beror helt på vilka behov kunderna har. Vi har precis fått Silversea Cruises som kund där vi levererar GSM/VSAT-lösningar via vår nya connectivity-plattform. På ett av deras kryssningsfartyg levererar vi till exempel bredband på CIR 150 MB. Dessa fartyg går worldwide, säger Henrik Lindqvist, som tycker det är viktigt att möta kunderna.

– Anledningen till att vi är på mässan är att vi vill träffa marknaden och våra kunder och det är viktigt för oss att synas och få direkt feedback som man får på en mässa. 

Minskar bränsleförbrukningen

Ytterligare ett företag i den svenska paviljongen i T-hallen är Optixmarine som bland annat visar upp sin Optixdrive – en variabel växellåda för fartyg med axelgeneratorer, som spar bränsle på upp till 25 procent och minskar vibrationerna ombord.

– Vi har jobbat med denna länge och det känns jätteskönt att äntligen kunna visa upp den, säger Ingela Lundh, Customer Relationship Manager på Optixmarine på Bohus-malmön.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]