Fotograf: Tenö Varv

Kategori: Reparationsvarv

Mer torrsättningskapacitet på Tenö Varv

Före detta flygplansbogserare kan nu dra upp 100 tons fartyg på Tenö Varv.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s fartyg på Tenö Varv.

Tenö Varv AB i Vaxholm har investerat närmare tio miljoner kronor i ett nytt torrsättningssystem. Upp till 35 meter långa och 9 meter breda fartyg med en maximal vikt på 100 ton kan tas upp på en nyinköpt mobil torrsättningsvagn.

Fredagen den 29 maj demonstrerade varvet torrsättningsvagnen i samband med en invigningsceremoni för ett 60-tal inbjudna gäster.

Mindre passagerarfartyg

Projektsamordnare Bengt Fryckstedt på Tenö Varv säger till Sjöfartstidningen att varvet räknar med att nu kunna satsa mer på de mindre passagerarfartygen i regionen.

– Det känns lite onödigt att låsa slipkapaciteten på 600 ton genom att ta upp en båt på 100 ton. Med den här investeringen vill vi frigöra kapacitet på slipen för de stora fartygen.

En annan verksamhet som varvet satsar på med det nya torrsättningssystemet är vinterförvaring av fartyg.

– Rederierna kan lämna sina båtar till oss, vi tar upp dem och sätter i en avfuktare och leverera dem på våren färdigservade och målade.

Efterfrågan finns

Tenö Varv har under en lång tid undersökt möjligheterna att komplettera sin torrsättningskapacitet vid anläggningen i Vaxholm. Efter mycket sökande föll valet på denna torrsättningsvagn från Roodberg i Holland.

– Det har redan tidigare funnits efterfrågan på sådana här tjänster och jag tror att vi nu har väckt en björn som sover. Det finns ett stort intresse från rederierna för att vi ska kunna tillhandahålla den servicen, säger Bengt Fryckstedt.

Därtill får varvet nu bättre möjligheter att göra snabba torrsättningar.

– Vi kan på kort varsel köra ut vagnen och ta upp en båt och serva om det till exempel är något läckage eller något som måste repareras på skrovet.

Fjärrstyrda funktioner 

Själva vagnen är tillverkad av Roodberg i Holland och är, tillsammans med en annan vagn på kontinenten, den största i sitt slag i världen från denna tillverkare. 

Vagnen väger 28 ton och har fyrhjulsstyrda fyrdubbla boggihjul. Dragbalken går att köra ut 24 meter för att vagnen ska nå tillräckligt långt ut för djupgående fartyg, samtidigt som dragfordonet fortfarande kan stå kvar torrskodd på land. Alla hydrauliska funktioner fjärrstyrs från styrhytten i dragfordonet och sköts helt och hållet av föraren.

Flygplansbogserare

Dragfordonet är en före detta flygplansbogserare från Helsingfors flygplats som varvet köpt från Finnair. Den har modifierats och kompletterats av Tenö Varv med ytterligare en dieselmotor som driver hydrauliken till torrsättningsvagnen. Dragfordonet väger drygt 30 ton och har fyrhjulsstyrning och fyrhjulsdrift.

– Det måste vara bastant och riktigt kraftig tyngd i det så att det inte slirar när man drar upp. Vagnen och dragfordon tillsammans med full last är 160 ton.

För att klara vikten har en ramp gjutits 45 meter ut i vattnet. 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Gerhard Rook

    En varv på framgång kan bara gratulera

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]