Fotograf: Maria Boström Cars

Kategori: Utbildning

Mer pengar till svenska praktikplatser

Näringsdepartementen vill ge ekonomisk förstärkning till SUI för att kunna få fram fler praktikplatser till Sveriges sjöfartsskolor.

Ökat årligt stöd med 1,4 miljoner kronor till Sjöfartens utbildningsinstitut. Det föreslår Näringsdepartement idag, enligt ett pressmeddelande från Regeringen.

– Detta är väldigt glädjande nyheter, säger Ted Bågfeldt, som är prefekt på sjöfartsskolan på Linnéuniversitetet i Kalmar. Det säkerställer en fortsatt effektiv planering av framtida praktikplatser till våra studenter.

Enligt Ted Bågfeldt har finansieringen av SUIs uppdrag varit ett orosmoment. Men han tror att han nu kan känna sig lugnare.

– Vi får en säkrare försörjning av praktikplatser och vi slipper oroa oss för planeringen.

Fler praktikplatser

Näringsdepartementet menar att syftet är att skapa fler praktikplatser till sjöfartsstudenter.

– Ett problem har varit alldeles för få svenskflaggade fartyg och för få praktikplatser, säger Ted Bågfeldt. Men förhoppningsvis kan det ökade stödet underlätta och skapa fler praktikplatser. Men detta kommer inte öka antalet svenskflaggade fartyg, för det krävs andra åtgärder.

Endast svenskflaggade fartyg

Sjöfartens utbildningsinstitut har i uppdrag att förmedla praktikplatser till sjöfartsstudenter. Dock kan de enbart göra detta på fartyg som är svenskflaggade och som är berättigade till sjöfartsstöd. Utöver det har både Chalmers och Linnéuniversitetet samarbeten med andra rederier – utan svenskflaggade fartyg – för att försöka få fram fler praktikplatser.

Kommentarer

  • Anonymous

    Ja då får väl praktikplatserna bli på de färjor som är kvar under svensk flagg samt ett fåtal andra fartyg. Hur gör man då för att få praktikplatser på tankfartyg, det finns ju snart inga sådana kvar.
    Kanske det vore en ide att låta dem praktisera även på utflaggade fartyg med svensk ägarbakgrund. Vad jag menar att även de rederier med utflaggade fartyg kan få del av stödet om de ordnar praktikplats. Man bör ju inse att även om praktikanten framledes bara kan segla i utflaggade fartyg så kommer han ju att dra in en massa lönepengar till Sverige när han är klar och seglar som arbetstagare.

  • Adam

    Det går fint att göra praktik på annat flagg redan idag. Behöver inte ens vara svenskkontrollerat. Det som staten behöver se över den vill ha svenska sjömän i arbete är vi får den social trygghet och pension som resten av befolkningen som är i arbete även om man t ex jobbar på en båt med Malta flagg i Nordsjön. Detta som en direkt konsekvens av Norsk utföaggning. Hade varit skönt att slippa dubbelbeskattning och massa annat krångel. Leva i skräck på att man får skattesmäll pga av regler som tolkas olika pga av vilken handläggare man får.
    Det är min stilla önskan…

  • anonym

    Varför Svensk sjöbefälsutbilning och praktikplatser när det inte finns någon handelsflotta?

    • Egon Svensson

      All this bullshit is very well put in place with your comment.

  • Andreas Åsenholm

    Det behövs ett utbildningsfartyg!
    Det är mycket glädjande att stödet ökar med 1,4 miljoner , men åtgärden löser bara de akuta problemen som uppkommit och kan betraktas som en tillfällig lösning.

    Det som behövs är att lösa tillgången på fartygsförlagda utbildningsplatser på ett långsiktigt sätt. Det finns olika alternativ , men tillgången till ett nytt utbildningsfartyg som tjänar som utbildningsplattform skulle kunna säkerställa den svenska / svenskkontrollerade handelsflottans behov av sjöbefäl på längre sikt.

    Tillgången till fartygsförlagda utbildningsplatser är konjunkturkänslig , varför vi delar uppkomna problem med många av våra grannländer. Det skulle därför vara ett alternativ att tillsammans med andra utbildningsanstalter i andra EU länder ha tillgång ett utbildningsfartyg som gemensam utbildningsplattform.

    • Anonymous

      Nej nej nej, då tappar man kontakten med rederierna!

    • Anonymous

      Jag håller med dig Andreas Åsenholm till 100%. Jag håller på att leta efter ett nytt fartyg som alla sjöfartshögskolor och sjömansskolorna som finns kvar ska dela på. Om vi slår ihop alla elever och studenter från dessa skolor så kommer vi få ett väldigt stort bidrag av staten på någon miljon.

  • Rolle

    Om man ska tänka positivt—Om redarna nu får sin tonnageskatt efter 20 års utredningar, och faktiskt börjar flagga in fartyg.(Allt annat vore en skandal, efter alla år av klagosånger.)
    Visst f-n borde de väl börja ta in en del svenskar ochså. Alla redare är inte lika giriga och kortsiktiga i sitt agerande, trots allt.

  • Anonymous

    jaha,praktikplatser,,låter bra men platser till oss,utbildade sjömän med lång tid då,det är väl inte meningen att dessaelver ska ta våra jobb bara för att domär gratis,nej gå tillbaks och låt folk börja som jag ,,maskinbefälselev,o sedan motorman ,o rep,och sedan läsa,då vet jag om man passar in på sjön,o alla andra sailors,en del läser ju inte ens färdigt,! ha det så bra,.

    • Anonymous

      De flesta länder har ett kadettsystem. Det är endast i Sverige man tror att någon blir en bra styrman om personen knackat rost i 36 månader.

      Tänk om hela samhället hade en sådan syn? För att kunna jobba som läkare så måste du varit undersköterska i 36 månader. För att bli polis måste du varit brottsling i 36 månader (ja, det var väl överdrivet jag vet).

      Sedan kommer det ofta argument om att man inte vet om livsstilen passar. Nej, kan så vara. Men det gäller alla jobb som kräver en utbildning innan man kan börja på jobbet. Hur vet man att man vill jobba innan utbildningen är klar?

      När jag började till sjöss var jag helt klar över vad det innebar. Ett självvalt fängelse med 6 månaders permis. Sett till att arbetet för en landanställd innebär 11 månader om året, 5 dagar i veckan á 8 timmar plus 1-2 timmars resa i tor hemmet varje dag är dock betalningen och livsstilen till sjöss bra. Att man sedan efter nästan 20 år inom tanksjöfarten skiftat över till skärgårdsstrafiken är en naturlig följd i mina ögon.
      Gör det mig till en sämre befälhavare i en Waxholmsbåt/Styrsöbåt om jag inte knackat rost i 36 månader?

      • Anonymous

        När jag var 18 år och matros hade jag sagt att man måste ha knackat rost 36 månader för att bli en bra styrman. Men nu snart 20 år senare håller jag med dig fullständigt. Inte blev jag en bättre nautiker och så småningom inspektör än dom som började sin bana som befälselever. Båda vägarna verkar ha funkat vad jag kan se.

        • Stisse

          Jag tror inte att du blir bättre nautiker för att du har gått den långa vägen men du blir absolut en bättre inspektör.

          • Stisse

            Blev lite fei i en hast.Rätt är att du absolut INTE blir en bättre inspektör.

            • Anonymous

              Den långa vägen gav mig mycket mer än bara rostknackning, mycket av de saker jag gjorde som matros och pumpan har jag en förträfflig nytta av idag som manager för en mycket stor internationell redare och deras nybyggnadsprogram,

      • Anonymous

        Knackat rost i 36 månader? Det kan ju inte varit som Matros, du måste varit anställd på en målarfirma om du inte gjorde annat..

      • Anonymous

        De flesta länder har inga Överstyrmän som lärt sig underhåll från grunden, därför förfaller båtarna.

  • Egon Svensson

    Detta garanterar for det forsta jobben at lararna for ett tag.
    Det finns knappast nagra arbetsplatser kvar for sjoman i Sverige.
    Tron pa att den svenskflaggade farty skall aterkomma ar mycket naivt.
    Dessutom kommer farty att segla utan besattningar inom 10-20 ar .
    Na satsa pengar pa utbildningar som ger arbeten i framtiden.

  • Alvin Johansson

    Ship captains of the future won’t be salty sea dogs with their hand at the helm, and the ocean at their feet.

    They won’t even step on-board a boat, if revolutionary new technology is given the green light.

    As Google unveils its driverless car, and Amazon tests out drones delivering goods to our door, could the high seas be the next frontier for robotic transport?

    Crewless cargo ships, operated by remote control, could be sailing our globe within the next decade says luxury engineering company Rolls-Royce.

    ”The time is ripe for a fundamental change in shipping,” insisted its vice-president of innovation, engineering and technology, Oskar Levander, while unveiling new concept boat designs.

  • Anonymous

    Är det redan april?

  • Anders Mattsson

    Elev till annat än Svensk flagg = ej betala för resa eller friskhetsintyg !
    Elev till Svensk flaggat, så betalar Rederiet !
    Måste säga att det finns två helt skilda grupper av elever !
    De som har valt rätt och de som är helt galet ute !
    De som har valt rätt och har förstått att det är och kommer att vara bland besättning i deras arbetsmiljö. Sen har vi de som av någon märklig anledning har valt att sätta sig i skolbänken under 4 år och när man får dem som elever så vänder de i dörren av den ena förklaringen sämre än den andra !
    Något som också måste kommenteras i detta ämne är tillgänglig tid för ansvarigt befäl !
    Givetvis måste vi ge eleverna praktikplats, men med tanke på arbetsbördan för befälen, så är det nog så att eleverna får ta ett större eget ansvar att aktivt deltaga i det dagliga arbetet och till stor del bortse från elevmanual och den bestämda arbetstiden !
    Är helt enkelt så att alla inte är skapta att jobb till sjöss och det är nog så att skolan måste ta ett större ansvar i att känna av om vissa elever verkligen är under rätt utbildning !

    • Anonymous

      Så är det med alla utbildningar och yrken Anders, alla blir inte kvar där dom började en gång utan går vidare av olika anledningar. Och tur är väl det!
      I stället för att försöka hitta dom som passar för sjöfarten från början kanske branchen skulle försöka behålla dom som kommit in i den.

  • Mikael Bäckström

    Vi får numera stöd även för resor till utflaggade fartyg. Det var faktiskt en elev på Chalmers som drev den här frågan stenhårt. Med backning av Chalmers och flera andra lyckades han få Almsäter-Svärd att lätta på plånboken.

    Roligt att det skjuts till mer pengar till våra praktikplatser, personligen lägger jag en hel del tid själv på att söka praktikplats. Eftersom det bara finns två offshore fartyg (Tor och Balder Viking) där vi kan få plats genom SUI jagar jag norska rederier. Nu verkar jag ha haft rätt tur och fått två väldigt bra kontakter på två olika rederier.

    Det här funkar ju faktiskt lite som allt annat, man får inga jobb, inte heller bra praktikplatser. Lägger man ner lite jobb, slår på charmen och vässar armbågarna är det inte svårt att hitta något bra. Dock är det nog svårt för vissa som kommer direkt från gymnasiet utan arbetslivserfarenhet att förstå att det faktiskt inte kommer ramla ner jobb/praktik från himlen.

    • Anonymous

      Grundarbetet för att få ett stöd till elevernas resor till utslaggade fartyg drevs intensivt från Kalmar, av den förre prefekten. Enligt rykten ligger han också bakom arbetet med att få extra anslag för driften av SUI.
      Hur som helst är det viktigt att alla elever får bra och seriös praktik. Inom 4 år är de våra kollegor som vi ska lita på i vått och torrt. Praktiken ska ge dem en bra trygghet inför den första törnen som junior. Där har även vi, som handledare och seniorer ett ansvar.

      • Anonymous

        Visste inte detta, har bara hört delen om chalmers elevens jobb. Ber om ursäkt för att jag for med osanning! Ja visst är det viktigt! Dock är det ju tyvärr inte pengar till SUI som är prio ett, fler svenska fartyg är väl allra viktigast!

  • Anonymous

    Hoppas mitt hemland Finland gör likadant.. Ni svenskar som klagar, går på Kotka och vi får varken ersättning för praktik eller ens praktikresor till o från fartyget.
    Mycke svårt att få ekonomin att gå ihop .
    Grattis till er

  • Anonymous

    Det stora problemet är inte bristen på praktikplatser, utan överflödet av elever på skolorna som ska ha praktikplatser.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.