Fotograf: Sjöfartstidningen

Kategori: Debatt

”Varför ska samhället ta bort en säkerhetshöjande tjänst?”

Debatten om lotsning och digitalisering fortsätter. I detta inlägg stöder Lotsförbundet och dess ordförande Patrik Wikand de åsikter som tidigare publicerats i ett genmäle från lotsarna i Stockholm med anledning av debattartikeln Dags att digitalisera sjöfarten.
På många sätt och vis är det en välsignelse att det blir fokus på det miljövänliga transportalternativet, sjöfarten. Förbannelsen för sjöfarten är att billigast många gånger vinner, då priset ofta är direkt avgörande för att erhålla ett transportkontrakt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]-ta-sitt-fornuft-till-fanga/\u0022 target=\u0022_blank\u0022 rel=\u0022noreferrer noopener\u0022\u003e\u003cspan class=\u0022has-inline-color has-vivid-cyan-blue-color\u0022\u003egenmäle från lotsarna i Stockholm\u003c/span\u003e\u003c/a\u003e med anledning av debattartikeln \u003cspan class=\u0022has-inline-color has-vivid-cyan-blue-color\u0022\u003e”\u003ca href=\u0022https://www.sjofartstidningen.se/dags-att-digitalisera-sjofarten/\u0022 target=\u0022_blank\u0022 rel=\u0022noreferrer noopener\u0022\u003eDags att digitalisera sjöfarten\u003c/a\u003e”\u003c/span\u003e.”} /–>

På många sätt och vis är det en välsignelse att det blir fokus på det miljövänliga transportalternativet, sjöfarten. Förbannelsen för sjöfarten är att billigast många gånger vinner, då priset ofta är direkt avgörande för att erhålla ett transportkontrakt.

Sjötransport är ofta ekonomiskt fördelaktigt men det föreligger navigatoriska utmaningar.

Konsekvenserna av en fartygsolycka kan bli mycket ödesdigra och i många fall ej överblickbara. Ytterst står samhället och skattebetalarna som garant för de kostnader som kan uppstå vid en eventuell fartygsolycka. Trots detta faktum så väljer Hampus Hagman (KD), riksdagsledamot och Samuel Bråse, miljöpolitisk talesperson KDU Sverige att helt utelämna detta i sitt debattinlägg.

Varför ska samhället ta bort en säkerhetshöjande tjänst som Sjöfartsverket tillhandahåller i form av en kvalificerad lots som är specialutbildad inom sitt område? 

Bakgrunden till dagens lotsplikt är bland annat att fartygsförsäkringarna som i enlighet med sjölagen har stora begränsningar avseende det ekonomiska ansvaret i händelse av en fartygsolycka. Sverige har valt, precis som större delen av övriga världen, att erbjuda den säkerhetshöjande tjänsten lotsning. 

Transportstyrelsen/Sjöfartsverket har idag ett väl fungerande system som innebär att en befälhavare har möjlighet att ta lotsdispens, PEC (Pilot Exemption Certificate)! Varför väljer då inte fler befälhavare att ta detta certifikat när endast en informationsresa i vardera riktningen är grundkravet? 

”Historia ger perspektiv på dagens handlande. Utveckling och framåtskridande hänger samman med vad som skett i det förgångna”

Sjöfartsverkets GD Erik Severin citat 1969 vid renskrivning av 1798 års Lotsförordning

Debattinlägget från politikerna visar på en historielös kunskapslucka som bottnar i felaktiga generaliseringar.

Lotsförbundet är inte emot teknikutveckling, tvärtom. Vi deltar aktivt i flertal projekt, bland annat i Navigationsassistans från land av lots som pågått i Oxelösund. Det har visats sig vara ett resurskrävande projekt och tekniken är ännu inte färdigutvecklad. En stor fråga i detta projekt är till vilket pris och om insatt kapital återbetalas för staten, alltså skattebetalarna. Slutrapport kommer snart.

Uppfattningen som idag råder bland vissa, är att man kan ersätta lotsens kunskap ombord med digitala lösningar.  Påståendet är bedrägligt eftersom man underförstått menar att säkerheten bibehålls utan lotsens kunskap. Inga fakta talar för detta men påståendet förhålls som fakta.

Det är tekniska digitala lösningar som tillsammans med lotsens specialkunskaper ger dagens höga säkerhet som sjöfarten erbjuder!

Sammanfattningsvis har lotsning genom åren fungerat så bra att man ifrågasätter nödvändigheten av lotsens kunskap. 

Patrik Wikand
Ordförande/Mästerlots Gbg
Svenska Lotsförbundet

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Kristofer Andrén

    Varje PEC eller lotsdispens kostar 32500 kronor, jag vet jag har precis betalat för ett antal, det gäller ju bara en begränsad led. Som om vi vill trafikera ytterligare sträckor behöver vi göra om processen. Det blir därför väldigt tungrott och komplicerat. För att vi skall få igång en inrikes sjöfart, vilket jag tror att vi alla vill så måste det fungera enkelt, och det gör det inte med det föreslagna systemet.

    Och det är här en stor del av problemet ligger, om man skall ta en last från säg Oskarshamn till Hargs hamn så måste man ha två PEC som kostar 70 000 och man måste ha haft anledning att trafikera hamnarna tidigare.

    Det är tydligt att artikelförfattaren inte förstår verkligheten för ett litet sjölogistikbolag och den krassa ekonomiska verkligheten som vi lever i. Om vi bara har en last kan vi ju inte ta en PEC och info-resorna gäller ju bara under en begränsad tid. Likaså dispensen!

    Det är ju faktiskt mer förvånande att Transportstyrelsen och Lotsarna kräver en ”uppkörning” för att se hur man hanterar fartyget, det är ju faktiskt upp till redaren och utfärdaren av skepparens brev.
    Dessutom så behöver man ha en Lots som kontrollerar uppkörningen, han skall stöttas av ytterligare en lots som ”lotsar” fartyget under uppkörningen som också kostar pengar – jag trodde att skepparen skulle visa att han kunde ta fartyget till hamn utan lots.

    Jag ifrågasätter inte lotsens kunskap och vad han tillför. Problemet är att det inte står i rimlig proportion till kostnaden. En kostnad som fram tills nu gör en överflyttning av gods från land till sjö i det inrikes transport arbetet hart när omöjlig.

  • Kaptenen

    Hej Kristofer,
    För att bemöta lte av det du skriver så kan man ju anse att kostnaden för ett PEC faktiskt står i proportion till de resurser som behövs aktiveras, risker och svårigheter under resan, ansvaret och transportenhetens värde dess PEC representerar, det är exempelvis billigare att utbilda någon att ta körkort för bil men säkerligen dyrare att utbilda en astronaut så han kan vara med ut i rymden. Kostnaden för en PEC för sjöfart ligger väl någonstans däremellan? Kanske åt det billigare hållet ändå om man jämför risker & konsekvenser vs kostnad… Sedan anser du att det är orimligt med ”uppkörning” och att då två lotsar medverkar? Jo, för att kontrollera att inte denna PEC beställts av en redare med undermåliga fartyg som anlitat undermåligt befäl som inte kan hantera sitt fartyg, och faktiskt gäller det även de som är med i bryggteamet samt besättningen vid förtöjningsarbetet för den delen…därför anser jag och de flesta yrkesmän att det kan vara bra att myndigheter får lite insyn i verksamheten ombord innan dessa tillåts köra omkring i våra känsliga farleder..Redaren (i utländska rederier) träffar numera oftast aldrig dess befälhavare eller besättning, det är i regel något större bemanningsbolag där giltiga certifikat, svart på vitt är det enda som betyder något… Att det kommer ombord två lotsar vid uppkörning är ju en garant för objektivitet, att inte personlig uppfattning går före professionell, det är alltså mest till fördel för den som tar PEC’n, så att inte något personligt eller fuffens skulle kunna ske på något vis…
    Jag anser att Lotsens nytta och PEC står i proportion till kostnaden, det finns ju alltid möjlighet att köra med mindre fartyg som går under lotspliktsgränserna som ändå lastar förhållandevis mycket och kan köra med betydligt större marginaler, det är där ni bör satsa anser jag om ni nu främst vill köra billigast möjligt i våra trånga farleder med dess känsliga ekosystem, dricksvattentäkter mm…
    /Sjökapten

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]