Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik | Politik

Medfinansieringen får grönt ljus

Riksdagen säger ja till att tillåta landets kommuner att medfinansiera statliga satsningar på sjöfartstinfrastruktur. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]öfartstinfrastruktur. 

Under dagens debatt och votering i riksdagen godtogs regeringens proposition om att kommuner ska kunna lämna bidrag till statliga sjöfartsinfrastrukturprojekt, framförallt allmänna farleder, men tre av fyra oppositionspartier (V, MP och S) motsatte sig förslaget.

Del av handlinsgplan

– De senaste åren har vi sett att statlig infrastruktur i större och större utsträckning ska finansieras av kommunerna och regionerna. Staten tar ett steg tillbaka och kräver att kommun- och regionpolitiker som normalt handskas med saker som skola och äldreomsorg, också ska ta ansvar för infrastrukturen. Risken långsiktigt är att vi får felaktiga investeringar i infrastruktur, får inte de rätta satsningarna och dessutom får en sämre skola då kommunerna saknar pengar, säger Peter Eriksson, miljöpartiet, och fortsätter aningen raljerande: 

– Den här seglatsen som regeringen driver ska nu också in i sjöfarten, kommuner och regioner ska nu alltså också få den goda möjligheten att få vara med och betala för sjöfartsinfrastrukturen som allmänna farleder på gemensamma vatten.

Förslaget om medfinansiering är en del av regeringens handlingsplan för sjöfarten, och sedan några år tillbaka finns motsvarande möjlighet till kommunal delfinansering när det gäller väg- och järnvägsprojekt. Lagändringarna ska börja gälla den 1 december 2013.

Avgörande för att driva igenom förslaget blev Sverigedemokraterna som tidigare stod på oppositionens sida i frågan, men nyligen bytte fot. I dagens riksdagsdebatt höll partiet en låg profil och begärde bara ordet vid två tillfällen.

”Staten har ett stort ansvar”

– Riksrevisionens rapport pekar på en del allvarliga problem och vi har ställt oss frågan; hur minimerar vi dessa? En lösning är naturligtvis att vi förbjuder medfinansiering, vi säger till kommunalråden i till exempel Gävle att ni lägger er i det som angår er, det får ni sluta med nu. Jag är inte helt säker på att det är så uppskattat där uppe. Det som man kan göra i en sån här situation när man tillåter medfinansiering är att inte acceptera tanken på att det ska medföra att staten, Trafikverket, abdikerar från sitt ansvar att ha ett nationellt och övergripande ansvar för infrastrukturen. Det måste ligga där hårt. Staten ska leva upp till sina åtaganden. Kommuner med resurser kan underlätta för staten, säger Jonas Åkerlund, Sverigedemokraterna, och får snabbt mothugg.

– Vi sade nej till medfinansiering av vägar och järnvägar och vi säger nej nu också, för det finns inget kommunalråd som vill lägga pengar på det här (infrastruktur) istället för sina kärnverksamheter men de tvingas till det för att det överhuvudtaget ska bli gjort, svarar Phia Andersson, Socialdemokraterna i en replik.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]