Det var när fartyget låg på redden i väntan på kajplats som olyckan ägde rum. Matrosen hittades på durken i ett smalt schakt intill lastrummet av sina besättningskollegor, som gick ned i utrymmet med skyddsutrustning. Mannen fördes med helikopter till Karolinska sjukhuset, där han förklarades avliden.
[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]en i väntan på kajplats som olyckan ägde rum. Matrosen hittades på durken i ett smalt schakt intill lastrummet av sina besättningskollegor, som gick ned i utrymmet med skyddsutrustning. Mannen fördes med helikopter till Karolinska sjukhuset, där han förklarades avliden.
– En väldigt tråkig och onödig olycka. Troligen har han drabbats av syrebrist och kvävts till döds, säger Transportstyrelsens fartygsinspektör Mikael Andersson, som var ombord på fartyget efter olyckan tillsammans med polis, försäkringsbolag och klassningssällskap, till tidningen Sjömannen.
Polisen har inlett en förundersökning om eventuellt arbetsmiljöbrott.
Den omkomne matrosen hade jobbat länge till sjöss. Transportstyrelsens hamnstatskontroll efter olyckan visar inga större brister. Fartyget är enligt myndighetens inspektör i gott skick och i vilotidsjournalerna finns inget att anmärka på, skriver Sjömannen.
Läs mer på sjomannen.se.
[/flowy_subscriber_only]