Fotograf: Adam Bergman/Marianne Ovesen

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

”Masthuggskajen är den ideala platsen”

1965 startade Stena Line trafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn – nu är det osäkert vad som kommer hända med terminalen i Göteborg. Stenakoncernens vd Dan Sten Olsson vill dock låta färjorna ligga kvar vid Masthuggskajen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dock låta färjorna ligga kvar vid Masthuggskajen.

För 50 år sedan startade Stena Line sin trafik mellan Göteborg och Fredrikshamn. Sedan dess har fyra versioner av Stena Danica seglat på rutten. Men frågan är vad som händer med trafiken när Danmarksterminalen kan tvingas flytta från Masthuggskajen.

– Min åsikt är att Masthuggskajen är den ideala platsen, speciellt om man vill behålla fotpassagerarna, säger Stenakoncernens vd Dan Sten Olsson, till Sjöfartstidningen.

Svårt att slå ihop trafiken

2019 löper Stena Lines kontrakt för Masthuggskajen ut. Och staden har indikerat att de vill bebygga området. Göteborgs Hamn utreder just nu alternativa placeringar för Damnarksterminalen. Från början diskuterades det om att slå ihop Danmarks- och Tysklandstrafiken vid Majnabbe, något som visat sig svårare än förväntat.

– Det har visat sig vara ett sämre alternativ både logistiskt och miljömässigt, säger Dan Sten Olsson.

Påverkar inte Stena Line i stort

Om trafiken ändå tvingas flytta menar Dan Sten Olsson att det inte skulle påverka Stena Lines verksamhet i stort, men trafiken till Danmarkstrafiken kan få det svårare.

– Vi har 22 olika färjelinjer och många av dem är utomlands. Så allt hänger inte på den här linjen.

Betydelsefullt för staden

Han menar snarare att trafiken är viktigare för staden.

– Vi har 1,8 miljoner passagerare årligen som åker mellan Göteborg och Fredrikshamn. 800.000 av de kommer till fots. Dessutom står vi för 75 procent av de danska turisterna i staden. Och skulle vi flytta längre bort ifrån centrum skulle den trafiken minska markant. Och frakttrafiken skulle antagligen behöva ökas.

Inget formellt krav på flytt

Även om möjligheterna just nu utreds säger Dan Sten Olsson att Stena Line aldrig har fått något formellt krav från varken staden eller hamnen om att de ska tvingas bort ifrån Masthugget efter 2019.

– Ärendet utreds, men jag kan inte tänka mig någon annan plats än denna.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Hans

    Bra talat ! Självklart skall vi ha kvar Stena på Masthuggskajen.

  • Anonymous

    Det är inget snack om saken hur mans en kan tänka tanken att flytta stena där ifrån om dom nu gör det så kan dom lika gärna byta namn på hela staden Stena är Göteborg bygga kan dom göra på andra sidan älven finns hur mycket mark som hälst att bygga på men rör inte det som den här stan är för knippas med

  • Framtidens Göteborg

    Om man vi ha kvar hög svavelhalt och luftpartiklar i centrala Göteborg så ska man absolut ha kvar Stena på Masthuggskajen. Likaså om man finner det nödvändigt att ha den mycket attraktiva resvägen till Fredrikshamn så centralt. För oss som hellre flyger till Barcelona på samma tid som resan till Fredrikshamn, andas friskare luft och därmed lever längre samt gärna skapar en vacker stad med spännande arkitektur och stadsplanering, nä jag börjar förstå mer och mer att vi inte hör hemma i Göteborg…

    • Anonymous

      visst är trevligt att det byggs bostäder men ”spännande” arkitektur förstår jag ej, hela norra älvstranden är förstöd för dessa arkitekter har lekt sönder en hel stadsdel. Så för all del bygg inte sönder södra älvstranden också. låt stena stanna som den sista levande länken från hamnstaden göteborg

      • Framtidens Göteborg

        Smaken är som baken och jag respekterar din smak gällande arkitektur. Dock hoppas jag vi kan vara överens om att oavsett hur mycket en arkitekt ”leker” så kommer de ändå lyckas skapa något bättre och vackrare än en trailerparkeringar och bilramper.

        De nya svavelreglerna är bra men Göteborg har väldigt dåliga luftvärden i Kungsladugård och runt Järntorget. Att det är just utanför de stadsdelarna som Stena har sina terminaler tror jag inte är en slump. Jag håller dock med om att Göteborgs profil är en sjöfarts-stad och att vi ska värna om den. Någon här i tråden skrev om eldrift inne i Göteborgs hamn. Bra idé tycker jag. Likaså tycker jag att kryssningsfärjor och Stena-färjor utan bil och lastbilar mycket väl kan få lägga till centralt. Jag tror man ska attrahera sjögående turister till de centrala delarna, men alla lastbilschaufförer? Nja då tror jag man kan göra smartare lösningar för både lastbilschaufförer och Göteborgarna.

    • Anonymous

      Nej, det är nog riktigt… Flytta till östermalm ist! Alla människor har faktiskt inte råd att flyga till Barcelona…

  • Anonymous

    Intressant att se hur mycket mer pondus det är i Dan Sten än hos göteborgs pinsamma kommunalpolitiker.

  • Anonym

    Stena har sin charm, men förlägg påkörningsfiler i parkeringshusmotsvarigheter (eller under mark i samband med överdäckningen av Oscarsleden) för att minimera den markyta som tas i anspråk. Ordna därefter elektrisk drift Masthuggskajen-Älvsborgsbron så får de gärna stanna. Att de ska ta upp mer än en kilometer kajyta mitt i centrala stan är fruktansvärt ineffektivt, likaså att de spyr ut ppm-partiklar i parti och minut i samma läge.

    • Någon förändring måste ske...

      I och med svaveldirektivet som trädde i kraft i Januari så är väl det inte så farligt med utsläpp numera.? Men att dom ska ta upp så mycket kajyta i centrala stan är tråkigt tycker jag (bor själv i Linné som i nuläget inte känns att det ligger så nära vattnet som det faktiskt gör). Området har ju i alla fall riktigt bra potential och ett eventuellt ”nytt” område blir väl spännande för Stenas turister att besöka också?

      • Anonymous

        Hoppas att du ar ironisk nar du sager att ett nytt omrade blir spannande for turister att besoka.
        Hur manga turister ser du pa norra alvstarnden I de ”nya” omradena?

  • MJ

    Det är inte Stena det är fel på, det är Göteborgs diktatur, förlåt, ” Icke demokrati ”

  • Anonymous

    Stena har eldrift till kaj. Detta har funnits i många år och betyder att det inte släpper ut några ohälsosamma partikalar.

  • William

    SCB beräknade den totala strandlängden för fastlandskust, sjöar, öar samt vattendrag i Sverige 2012. Detta visade att det finns knappt 424 000 km kust och stränder i Sverige vilket motsvarar 10½ varv runt jordklotet, och så sitter vissa här och gnäller på att Stena tar upp 1 km med sitt kontor- och terminalbyggnad. Löjligt. I denna byggnad huserar en av Sveriges större arbetsgivare som gör betydligt mer för landets utveckling än eventuella kajflanörer som på sin höjd skulle bidraga till Sveriges BNP med ett glassinköp eller två.

    • H

      Exakt, Bra skrivet.

  • Anonym

    Landansluten el vid kaj ja, men de ska ju till och från kajen också…

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]