Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Container | Folk/företag | Hamn/Logistik

”Måste vända till en framgångssaga”

Med vid utsikt över Ortvikens pappersbruk och Sundsvalls hamn anordnades Baltic Shipping Days under onsdagen och torsdagen på hotell Södra Berget i Sundsvall.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sdagen på hotell Södra Berget i Sundsvall.

Den första sessionen med föreläsningar på onsdagsförmiddagen ägnades till stor del skogs- och pappersindustrin och deras utmaningar. Eftermiddagen ägnades dock till sjöfarten med presentationer från Pia Berglund på Sveriges Redareförening och Niklas Bengtsson på Maritime Insight.

Pia Berglund visade prov på sin positiva anda när hon gav sin syn på det rådande läget för de över 120 besökarna. Hon pratade om att Seca-direktivet visserligen kommer slå hårt mot sjöfarten. Men att det inte går och förhindra att den införs nu.

”Får acceptera detta”

– Det är försent att påverka lagen. Nu får vi acceptera detta och vända det till en framgångssaga istället.

Den nya lagen kommer innebära höjda kostnader. Men hon vände sig till de som representerar skogs- och pappersindustrin i publiken och sa:

– Vi måste dela på kostnaderna för att också kunna dela på fördelarna.

Förändrad trafik på Östersjön

Niklas Bengtsson från Maritime Insight, som är ett analysföretag för sjöfartsbranschen, presenterade statistik över hur sjötransporterna i Östersjön har förändrats och hur det kan komma att förändras de närmaste åren.

– Står jag här om fyra år så är jag rädd för att Seca-direktivet kan ha chockat industrin mer än vad vi förväntar oss idag.

Fler containrar

Till stor del pekar Niklas Bengtssons, och Maritime Insights, analyser på att roro-sjöfarten, som är viktig för skogsindustrin, kommer att tappa allt mer mark till containersjöfarten. Redan idag menar han att containerfartygen i Östersjön blir både fler och större, samtidigt som rorofartygen blir färre och mindre.

Onsdagen, som avslutades vid lunch, handlade också till stor del om sjöfart. Med föreläsningar av bland annat DFDS:s managing director Jens Juel och Staffan Herlin, marknadschef på Finnlines.

I bildspelet kan ni läsa kommentarer från några av de som besökte Baltic Shipping Days i Sundsvall.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]