Fotograf: ICS

Kategori: Juridik | Politik

”Måste ha plan för flyktingsituationer”

Befälhavare ska inte behöva ta ställning till emigranters lagliga status när de ska rädda flyktingar från nödställda båtar. Det skriver International Chamber of Shipping, ICS, i sina nya riktlinjer för hur rederier ska ta sig an räddningsoperationer ute till havs.

ICS riktlinjer kommer i samband med att FN:s flyktingorgan UNHCR denna veckan håller möte om flyktingströmmarna över haven. Enligt UNHCR har 348.000 flyktingar försökt ta sig över Medelhavet, Adenviken, Röda havet, Bengaliska viken och Indiska oceanen på flykt från krigshärdar och svält under 2014. Nästan två tredjedelar av dem, 207.000 personer, har försökt fly över Medelhavet. Det är tre gånger så många som rekordåret 2011 då 70.000 flyktingar flydde över Medelhavet.

I år har drygt 3.400 människor dött på resorna över världens hav. Inte sällan i små, överlastade och rangliga båtar. Men enligt ICS har tiotusentals räddats av handelsfartyg, bara i Medelhavet. Med anledning av detta har de tagit fram nya riktlinjer för att underlätta för rederierna och besättningarna vid räddningsoperationer.

Bör finnas en plan

Den tio sidor långa ”handboken” finns att läsa för vem som helst. Förutom att betona att befälen inte ska behöva ta hänsyn till emigranters lagliga status, skriver de bland annat att det är viktigt för företagen att ta fram en plan för varje fartyg som kan hamna i en situation där de behöver ta ombord ett stort antal flyktingar.

Varje fartyg bör har bunkrat upp med lättare mat och vatten, räddningsvästar, filtar och annan överlevnadsutrustning. Dessutom är det viktigt att ha rengöringsmedel för att kunna upprätthålla en så god hygien som möjligt.

En ny utmaning

ICS menar att man också bör ha en plan för var man kan placera flyktingarna ombord. Inte sällan handlar det om fartyg med mindre besättningar som helt plötsligt får ombord upp emot 200 flyktingar. De måste kunna hållas skyddade och säkra. Besättningen måste också ha ett system för att registrera emigranterna för att kunna ha koll på bland annat deras medicinska behov.

Det stora antalet flyktingar som flyr över haven är en ny utmaning för rederier runt om i världen. Och ICS generalsekreterare Peter Hinchliffe betonar att regeringar måste ta ansvar för att lätta på bördan som har blivit väldigt stor på sjöfartsindustrin.

Regeringarna måste ta större ansvar

– Trots att fartyg är skyldiga att hjälpa människor som är i fara ute till havs ligger det på ländernas regeringar att finna lösningar på denna kris som placerar sjöfartsindustrin och dess besättningar i en väldigt svår situation, säger han i ett pressmeddelande.

Peter Hinchliffe, och även IMO:s generalsekreterare Koji Sekimizu, kommer att delta i UNHCR:s möte i Geneve denna veckan.

Kommentarer

  • Anonym

    Hmm, ett kommentarsfält som är tomt… Och artikeln handlar om invandring… Måste säga att SST är snabba på att radera!

    • Adam Bergman

      Hej, mycket riktigt har vi valt att radera vissa inlägg som vi finner opassande och irrelevanta för ämnet, även om det faktiskt inte hänt så mycket på just denna tråden. Vi ser gärna att det sker en debatt i kommentarsfältet, men ser också att de som kommenterar håller sig till ämnet och är sakliga.
      För mer information, läs gärna vår kommenteringspolicy: http://www.sjofartstidningen.se/om-oss/regler-for-kommentering/

  • Anonym

    ”Trots att fartyg är skyldiga att hjälpa människor som är i fara ute till havs”

    Lagen behöver ändras. Det är orimligt att ett fartyg/befälhavre skall hållas ansvarig för att vissa ger sig ut i olämpliga farkoster oavsett om det handlar om flyktingar eller någon ridandes på en badanka över Atlanten i ett försök att slå något rekord.

    Jag anser att nuvarande flyktingsituation kommer skada Europa och Sverige. Skall jag då som befälhavare vara tvungen att hjälpa till att skada Europa/Sverige mer?

    • Jonas Olsson

      Så du menar alltså att om du ser en liten båt överlastad med 200 flykting som är på väg att sjunka, då skulle du rikta blicken åt ett annat håll och köra vidare och lämna de till att dö? Vad är det för människosyn?

      Sedan så undrar jag, om du någonsin lyssnat på till exempel Cecilia Uddéns reportage i P1 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5681322), om du verkligen tror att de ger sig ut på båtarna frivilligt? Jag tror snarare att det handlar om ren desperation. Att de vill komma ifrån förtryckare och mördare, krig och svält.

      Jag tycker absolut att lagen bör ändras, inte samma lag som du dock. Jag tycker man borde underlätta för flyktingar att ta sig till Europa och Sverige så att de slipper bli tvingade av ut på små båtar på ett farligt hav av människosmugglare.

      • Anonym

        Ja. Är svaret på första frågan.

        Nej på nästa.
        Så lösningen är att fly istället för att försvara och förändra? Anser du att svenskarna skall fly Sverige om vi blir attackerade, eller skall vi försvara oss?

        Har du funderat på hur det blir om vi släpper in alla? Har du noterat att vi numera har 156 utanförskapsområden varav 55 är no-go områden, 1990 hade vi 3… Efterlyst (TV3) ger i varje avsnitt en bra bild om vad som inte fungerar.
        Oavsett vad man tycker om folk så är inte lösningen att ta in dem till Europa.

        Till sist. Det spelar ingen roll om vi tar emot eller inte. FN har konstaterat att jordens befolkning kommer uppgå till 12 miljarder år 2100. När alla dessa skall slåss om vatten och mat börjar de riktiga problemen.
        Vill du, Jonas Olsson, verkligen hjälpa människorna så skulle du skänka preventivmedel och pengar till sterilisering. För det är endast dessa åtgärder som kan rädda nästkommande generationer.

        • Jonas Olsson

          Okej, vi helt klart olika syn vad gäller människovärde.

          Att prata om att försvara istället för att fly är helt befängt. Om det skulle bli krig här i Sverige (med kraftig betoning på om). Så är inte jag den som skulle ställa mig på frontlinjen och ”kriga för mitt land”. Jag skulle vilja att min familj och mina vänner kunde finna säkerhet någon annanstans och inte vara rädda för att mördas. Förhoppningsvis kanske andra länder i det fallet skulle vilja ta emot mig med öppna armar och hjälpa mig. På samma sätt som jag vill hjälpa andra människor som idag utsätts för fara i sina hemländer.

          Sedan vad du menar att TV3s Efterlyst ger för bild av verkligheten har jag inte en aning om. Men jag antar att du anser att det är invandrare som begår majoriteten av alla brott – det brukar vara en vanlig vanföreställning. Men det är fel, vilket du kan läsa om till exempel i punkt fem här: http://www.dn.se/debatt/vi-punkterar-de-vanligaste-myterna-om-invandringen/ (rapporten som nämns finns här: http://mb.cision.com/Public/151/9555300/9c7b30009cc57889.pdf )

          En sak kanske vi dock kan enas om. Det är att det behövs mer riktade åtgärder för att hjälpa människor i länder som drabbats av humanitära katastrofer. Men så som läget ser ut idag så är den hjälpen begränsad och inte tillräcklig. Därför anser jag att de som söker asyl (ofta i väntan på att det ska lugna ner sig ”hemma”) ska få det. För vi har möjlighet att ta emot fler! Jag tror att lösningen är att släppa in fler i Europa. Vi är ett av världens rikaste länder och bara mer skattepengar kan satsas på rätt ställen, till exempel inom den offentliga välfärden, så går det att få bukt med det hela.

          Och för att återgå till kärnfrågan, sjöfartens roll i det hela, så skulle riktade insatser och ökade möjligheter för människor att söka asyl i Sverige i sitt hemland minska strömmen av flyktingar över världens hav. Då skulle kanske du, Anonym, inte behöva vända blicken åt ett annat håll och lämna familjer att drunkna på Medelhavet.

          Jag fortsätter gärna debattera. Men jag skulle önska att du i vart fall skriver ett namn och inte bara ”Anonym”.

          • Andersson, Petterson, Lundström

            Jag kan skriva vilket namn som helst. Har du något förslag? Har man ett -son namn är det enkelt att skriva det. Eftersom det finns 10-tusentals.

            Kör jag med min bil och ser en person som har problem så kan välja att stanna och hjälpa eller köra vidare. Väljer jag att köra vidare så är det inte straffbart. Det finns många situationer där det rent av är lämpligare att köra vidare.
            Till sjöss så är det straffbart att inte hjälpa. Vilket innebär att man måste ha ganska starka skäl för att inte stanna. Så om en båt full med pirater har sjönöd, måste jag hjälpa dem? Eller applåderar jag när de sjunker med sina kalasjnikovs och granatgevär? Gissa vilket…

            Ang. den situation som råder i många länder kan endast en befolkningsreducering lösa problemen. Om varje generation (som start vid 14 års ålder) får 6-10 barn, så går det fort att det blir problem. Befolkningsproblematiken kan endast lösas med befolkningsreducering. Det kan ske genom preventivmedel eller sterilisering alternativt ebola, pest, hungersnöd osv. Välj vad som är lämpligast!

            • Jonas Olsson

              ”Andersson, Petterson, Lundström” är bättre än ”Anonym”. Så håll dig till det.

              Att det är ”lämpligare att köra vidare” i vissa fall kan jag hålla med dig om. Om det till exempel är någon som står där och signalerar att bilen är trasig. Då kan det lika gärna handla om ett bedrägeri, och de kan ringa en bärgare istället.
              Men kör du med en bil och någon har råkat ut för en olycka och är skadad så anser jag att du saknar civilkurage om du väljer att åka vidare.
              Men detta är irrelevant. Förlåt att jag ens besvärar mig med att svara på det.

              Vi har kommit långt från kärnan om flyktingsituationen på bland annat Medelhavet.

              Jag tycker att det är bra att det är lagstadgat att man måste undsätta människor i nöd. Jag kan tycka att man kanske borde lagstadga om civilkurage även ”på land”.

              Nu vet inte jag var du färdas med fartyg, eller om du ens jobbar till sjöss. Men om du gör det och du skulle stöta på pirater i sjönöd finns det andra sätt att ta sig an en sådan situation. Jag tror inte att ett handelsfartyg skulle åka nära, för riskerna som det innebär är stora. Så i det fallet kanske man borde tillkalla sig några militära enheter som kan ge understöd istället. Så kanske de kan slippa dö, men ställas inför rätta för sina brott. Så slipper du stå och applådera andra människors död.

              Alla världens länder, och framförallt västvärlden, måste ta tag i frågan om flyktingar. Vi måste hjälpa till. Alla har ett ansvar och jag är väldigt imponerad av de besättningar som faktist räddat människors liv och hjälpt de vidare i sin jakt på ett bättre liv. Bort från de hemska platser de kommer ifrån.

              Handboken från ICS är perfekt för att kunna göra det hela ännu mer effektivt och säkert och en bra hjälp till de besättningar som är oroliga inför situationen, vilket jag kan förstå att man är.

              Angående befolkningsproblematiken, som du anser är det stora problemet, så glömde du nämna folkmord bland de lämpliga alternativen. *ironi*

              • Anonym

                Du pratar om civilkurage men har redan skrivit att du inte skulle försvara Sverige utan hellre fly. Var är ditt kurage? Låter snarare som feghet.

                Folkmord kommer ske. Fruktansvärda sådana. För planeten klarar inte av befolkningsökningen.

                • Tommy

                  Klockrent. 🙂

                • Jonas Olsson

                  Jag slutar nu att debattera det här. Och jag väljer att avsluta med att säga att jag är stolt över det som du kallar feghet. Jag har inga känslor, överhuvudtaget, till Sverige som skulle kunna få mig att ställa mig i ”frontlinjen” och strida för mitt land. Jag skulle som jag tidigare sagt fly – för jag vill att min familj ska känna sig säkra.

                  Tack för ett trevligt meningsutbyte. Även om jag tycker att du avslutade på ett ytterst obehagligt vis.

                  • Kenny Reinhold

                    Jonas, jag delar din inställning helt och hållet… jag blir mörkrädd när jag ser hur en del resonerar…

                    • Jonas Olsson

                      Tack så mycket för stöd, det behövs! En del saker blir man väldigt mörkrädd för. Men jag vill inte låta människor med rasistiska åsikter vara de allena rådande härskarna över kommentarsfält. Det behövs en motpol.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.