Stril Explorer byggdes 2010.

Fotograf: Marin Mätteknik

Kategori: Fartygsaffärer | Specialfartyg

Marin Mätteknik tar in nytt fartyg

Göteborgsbaserade Marin Mätteknik chartrar multifartyget Stril Explorer från norskt rederi under två år.

– Vi har använt oss av Stril Explorer på projektbasis sedan 2011. Nu när vi har full kontroll över ett DP2-fartyg kommer vi att kunna erbjuda surveylösningar som möter alla tänkbara krav och ytterligare ROV-uppdrag. Stril Explorer är också tänkt att fungera som plattform för surveyuppdrag som genomförs av vår nya ROV The Surveyor som sjösätts i sommar tillsammans med Reach Subsea, säger Nils Ingvarsson, försäljningschef på Marin Mätteknik.

Stril Explorer som har ett stort däck är anpassad för att kunna arbeta med operationer som omfattar ROV, AUV och geoteknik. Hon levererades till ägaren Simon Møkster Shipping 2010 från Westcon i Norge och är ett så kallat MPSV-fartyg (Multi Purpose Support Vessel). Stril Explorer, 1.500 dwt, har en längd på 76,4 meter och bredd på 16,2 meter. Hon är utrustad med en 60-tonskran.

Kommentarer

  • Anonym

    Lycka till!

  • Anonym

    gött mos!

  • T.nilsson

    Svensk besättning?

    • T.andersson

      Det får vi väl hoppas att det inte blir såvida inte ägarna vill gå i konkurs inom en snar framtid.

    • Sailor

      Marin Mätteknik bemannar väl sina båtar antingen med Svenska eller från UK om jag inte minns fel.

      • Per Salmelin

        Ja, vilket var det nu?

  • Anonym

    Båten chartras så varför skulle de ta in ny driftsbesättning, förmodligen så finns det redan besättning ombord.

  • Anonym

    Nar det ar en vanlig charter sa stannar befintlig besattning. Annars ar det bareboat charter. Sa besattningen kommer vara den befintliga.

  • Andreas Åsenholm

    Bara se till att ni tjänar mycket pengar under tiden som ni kan återinvestera i företaget. Ni behöver verkligen lite flyt! Så, Lycka Till!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.