[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only], på väg och i luften.
Det är finaldags i projektet Framtida transporter. På en framtidsdag i Universeum i Göteborg tog en jury på tisdagen ställning till vilket bidrag som imponerar mest.
Irene Fällström, kommunikationschef på föreningen Svensk Sjöfart, berättar att det är rekordår för Framtida transporter, teknikprojektet som bygger på arbetsmodellen Unga spekulerar.
– 33 klasser från totalt 15 skolor i sex olika kommuner kommer för att presentera, diskutera och tävla med sina bidrag. Uppdraget är att ta fram en lösning för hur kan vi förflytta oss och transportera varor på ett hållbart sätt år 2035.
Etablerat miljötänk
Irene Fällström säger att elevernas arbete detta år hade stort fokus på vakuumtåg i tunnlar och farkoster som klarar att sväva fram i såväl vatten, väg och i luften. Många bilar skulle få sin energi direkt från laddbara vägar och så vidare.
– Miljötänket är nu väl etablerat och elevernas fokus för året är att transporterna ska bidra till ett väl fungerande samhälle med plats för lekande barn. Infrastrukturen ska vara effektiv, tyst och inte dominera gatubilden. Nyfikenheten och intresset för samhällsbyggande är väldigt kul att få uppleva från alla engagerade ungdomar.
33 montrar
På tisdagen besökte juryn de 33 mässmontrarna för att titta på klassernas 3D-modeller och lyssna till deras muntliga presentationer.
I årets jury sitter Irene Fällström, Svensk Sjöfart, Catrin Lammgård, Göteborgs universitet, Christer Karlsson, DB Schenker, Bertil Blomsterberg, Universeum, Edvard Molitor, Göteborgs Hamn, Erica Krönhoffer, SJ, Helene Samuelsson, Preem, Joakim Jakobsson, AB Volvo, Jonatan Hanson, Hogia, Per-Olof Arnäs, Chalmers samt Sara Hellgren, Göteborgs Stad Trafikkontoret.
[/flowy_subscriber_only]