[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r för USD 210 miljoner.
Omsättningen nådde USD 1.121 miljoner och rörelseresultatet blev en förlust på USD 449 miljoner. Det egna kapitalet har reducerats från USD 644 miljoner 2011 till USD 267 miljoner 2012.
Under boomen tjänade rederiet bra med pengar men 2009 började man redovisa röda siffror då resultatet före skatt blev en förlust på USD 19 miljoner. Sedan accelererade förlusterna. 2010 blev det en förlust på USD 136 miljoner och året efter USD 451 miljoner.
Rederiet genomgick förra året en omfattande rekonstruktion. Man säkrade ett avtal med bankerna – däribland SEB, Nordea och Handelsbanken – samt fordringsägarna som utgjordes av rederier med tonnage inchartrat av Torm. Konsekvensen av avtalet blev att bankerna tog över cirka 70 procent av aktierna, övriga fordringsägare cirka 20 procent och de övriga aktieägarna fick behålla 10 procent.
Torms årsrapport har mötts av kraftig kritik från analytiker. Dessa menar att rederiet skönmålar fartygsvärdena och att det finns ett gap på DKK 4,5 miljarder mellan Torms värdering av flottan och vad mäklare anser den vara värd.
[/flowy_subscriber_only]