Kategori: Utbildning

Många nyheter på åländsk branschdag

När Sjöfartens dag i Mariehamn arrangerades för första gången 2001 började det hela som en renodlad rekryteringsmässa för att samla sjöskolor, studerande och rederier.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]studerande och rederier.

Genom sitt engagemang i Förbundet för främjande av Ålands sjöfart håller Eva Mikkola-Karlström vid Godby Shipping i arrangemangen för detta evenemang. Hon berättar att mycket har hänt sedan starten för tio år sedan.

– Vi har utökat programmet från år till år och det börjar nu bli ganska omfattande. Rekryteringen utgör fortfarande en del, men nu handlar det lika mycket om ett forum där branschfolk kan träffas och nätverka. Vi satsar på att utveckla seminarierna och samarbetar med Alandia och Det Norske Veritas, berättar Mikkola-Karlström.

Även Ålands landskapsregering är en part och tillför en politisk dimension genom sitt Shipping policy seminar.

– Sedan fyller vi på med branschinfo för studerande i olika kategorier, både sådana som inte har valt bana än och för dem som redan studerar vid sjömansskolan eller högskolan.

Grundskoleelevernas program har utökats i år så att de åker buss till segelfartyget Pommern, där de får lunch under däck och bjuds på en konsert med den svenska artisten Danny.

– Vi måste ju visa att det är kul med sjöfart också, menar Mikkola-Karlström.

I år arrangeras Sjöfartens dag den 5 maj och Eva Mikkola-Karlström förväntar sig åter fler utställare och besökare än föregående år. Nytt för i år är delegatpass, där det förutom alla seminarier även ingår lunch och den avslutande middagen på Pommern.

Dessutom vill Mikkola-Karlström speciellt lyfta fram Martin Stopford från Clarkson Research Studies, som deltar i det sjöfartspolitiska seminariet.

En annan nyhet är Roroseminariet med representanter från Fearnleys, Finnlines, SCA och FutureShip.

– Vi får mäklarens, Finnlines, lastägarens och fartygsdesignerns perspektiv på framtiden. Det är högaktuellt med de nya kraven som kommer och blir bara hårdare och hårdare, påpekar Mikkola-Karlström.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]