Stig Leira (Transformation Program Manager, ABB Marine & Ports), Rune Lysebo (Global Head of Global Sales, ABB Marine & Ports), Marita Krems (Vice President and Head of Four-Stroke Marine & License, MAN Energy Solutions) och Elvis Ettenhofer (Head of Marine Four-Stroke – Region Asia Pacific, MAN Energy Solutions).

Fotograf: ABB

Kategori: Fartygsutrustning | Tank

MAN och ABB utvecklar ny propulsionslösning

ABB och MAN Energy Solutions ska tillsammans utveckla en framdrivningslösning som minskar koldioxidavtrycket och bränslekostnaderna för LNG-tankfartyg.
Avsiktsförklaringen undertecknades av ABB och MAN Energy Solutions vid SMM-mässan i Hamburg i september 2022 och gäller ett framtidssäkert system med dubbla bränslen, reglering av variabelt varvtal och lastutjämning med hjälp av lagrad energi. Det nya framdrivningskonceptet kommer att vara lämpligt för LNG-fartyg, FSU (Floating Storage Units) och FSRU (Floating Storage and Regasification Units).

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]eglering av variabelt varvtal och lastutjämning med hjälp av lagrad energi. Det nya framdrivningskonceptet kommer att vara lämpligt för LNG-fartyg, FSU (Floating Storage Units) och FSRU (Floating Storage and Regasification Units).

Konceptet med elektrisk framdrivning med dubbla bränslen bygger på MAN:s nya fyrtaktsmotor 49/60DF och ABB:s dynamiska AC-system för kraftdistribution och styrning, uppger parterna i ett pressmeddelande. Elproduktion ombord sker med MAN:s nya dual fuel-fyrtaktsmotor 49/60DF och ABB:s Dynamic AC-system (DAC). Utöver den gemensamma konceptstudien omfattar samarbetet även utbyte av tekniska data samt diskussioner om gränssnitt och systemintegration.

Enligt pressmeddelandet erbjuder dual fuel-motorer en effektiv väg till renare bränslealternativ, samtidigt som det finns flexibilitet att använda konventionella bränslen vid behov. 49/6DF kan köras på LNG, diesel, biobränsleblandningar och syntetisk naturgas.

Vidare uppges att ABB:s DAC-koncept kombinerar växelströmmens fördelar och variabel frekvens för att anpassa generatorns belastning till motorernas varvtal och därigenom kontinuerligt optimera bränsleförbrukningen. Bränsleeffejktiviteten kan ytterligare förbättras med hjälp av energilagring.

Ett kombinerat elektriskt framdrivningssystem med dubbla bränslen kan kombineras med energilagring för att ytterligare förbättra utjämning av belastningen, eller kombineras med ABB:s elektriska framdrivning Azipod. MAN och ABB kommer också att undersöka möjligheten att integrera bränsleceller när tekniken mognar.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]