[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]eglering av variabelt varvtal och lastutjämning med hjälp av lagrad energi. Det nya framdrivningskonceptet kommer att vara lämpligt för LNG-fartyg, FSU (Floating Storage Units) och FSRU (Floating Storage and Regasification Units).
Konceptet med elektrisk framdrivning med dubbla bränslen bygger på MAN:s nya fyrtaktsmotor 49/60DF och ABB:s dynamiska AC-system för kraftdistribution och styrning, uppger parterna i ett pressmeddelande. Elproduktion ombord sker med MAN:s nya dual fuel-fyrtaktsmotor 49/60DF och ABB:s Dynamic AC-system (DAC). Utöver den gemensamma konceptstudien omfattar samarbetet även utbyte av tekniska data samt diskussioner om gränssnitt och systemintegration.
Enligt pressmeddelandet erbjuder dual fuel-motorer en effektiv väg till renare bränslealternativ, samtidigt som det finns flexibilitet att använda konventionella bränslen vid behov. 49/6DF kan köras på LNG, diesel, biobränsleblandningar och syntetisk naturgas.
Vidare uppges att ABB:s DAC-koncept kombinerar växelströmmens fördelar och variabel frekvens för att anpassa generatorns belastning till motorernas varvtal och därigenom kontinuerligt optimera bränsleförbrukningen. Bränsleeffejktiviteten kan ytterligare förbättras med hjälp av energilagring.
Ett kombinerat elektriskt framdrivningssystem med dubbla bränslen kan kombineras med energilagring för att ytterligare förbättra utjämning av belastningen, eller kombineras med ABB:s elektriska framdrivning Azipod. MAN och ABB kommer också att undersöka möjligheten att integrera bränsleceller när tekniken mognar.
[/flowy_subscriber_only]