[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]in som Skånebördiga lobbyisten och kommunikationsexperten Magnus Ehrenberg. I 30 år har han drivit sin kommunikationsbyrå med stark färjeprofil vilket gör att han spenderar en stor andel av sina hundratalet årliga resdagar på färjor.
– Det blir väldigt, väldigt många nätter på färjor. När jag räknade efter förra året kom jag fram till att jag låg på runt 70 nätter på färjor per år så jag har testat de flesta sängar och hytter som finns, säger han.
I år är ett speciellt år för Magnus Ehrenberg som fyller 60 år och vars byrå, Ehrenberg Sørensen kommunikation, firar 30-årsjubileum. Under åren har sättet som han arbetat förändrats.
– I början handlade väldigt mycket om klassisk kommunikation, att skriva pressmeddelanden, arrangera pressmöten och pressresor. Idag är det mer strategisk rådgivning, att skapa ett mötesrum så att våra kunder får möjlighet att prata med politiker och beslutsfattare i lugn och ro, säger han.
Magnus Ehrenberg har inga problem med att bli kallad lobbyist. De har många av de största färje-rederierna som kunder som alla påverkas av politiska beslut vilket gör att deras roll handlar om lobbyverksamhet. Begreppet har fått negativ klang hos många, men Magnus Ehrenberg ser inga problem så länge man spelar med öppna kort.
– Jag är en stolt färjelobbyist. Så länge jag är öppen med vilka kunder jag representerar i mina möten med politiker är det inget problem.
Att han fick sitt färjeintresse är ingen slump. Han växte upp på Limhamn, en ort som levde på färjetrafiken till Dragör.
– Vi bodde bara ett par kvarter från hamnen. Dessutom fanns en sjöfartsfamilj på min fars sida, säger han.
Drömmen om att jobba med färjor tog fart när han som 17-åring fick sommarjobb på TT-Saga-Lines Nils Dacke mellan Malmö och Travemünde.
– Jag fick en väldigt bra kontakt med Tyskland och satte som mål att jag skulle jobba med rederiverksamhet där.
Efter att ha engagerat sig i politiken i Malmö och även inom tyska CDU, ledde vägarna till att han blev engagerad i starten av Euroway som 1992 drog igång trafik mellan Malmö och Travemünde med kryssningsfärjan Frans Suell, idag Viking Lines Gabriella.
– Jag blev Tysklandschef och byggde upp organisationen på kontoret i Lübeck.
Fartyget byggdes i Jugoslavien mitt under det brinnande inbördeskriget, vilket gjorde att Frans Suell blev tio månader försenad. Därefter kom den svenska devalveringen av kronan.
– Vi hade våra lån i dollar. Vi kom igång med trafiken, men efter ett år höll inte ekonomin och rederiet likviderades.
Erfarenheterna från den tiden gjorde att Magnus Ehrenberg byggde upp ett rikt kontaktnät i branschen, vilket han fortfarande lägger stor vikt vid. Han stannade kvar i Tyskland där han nu bor och har familj.
– Vi startade det här bolaget från Tyskland och inte i Sverige även om jag är svensk. Vår första kund var ett rederi som hade samma ägare som Euroway, nämligen Europalinjen mellan Gedser och Rostock, det som är Scandlines idag. Det är också något jag är stolt över för vi har haft dem som kund under 30 år.
Idag har bolaget kontor i Hamburg, Stockholm, Malmö samt i Köpenhamn. Där har Magnus Ehrenberg en samling med närmare hundratalet modeller av färjor.
– Min hustru tyckte att nu räcker det med fartygsmodeller hemma. Det är färjor som jag både rest med och varit ombord på. Alla har en historia, säger han.
Förutom ett roligt intresse för färjorna menar han att det finns allvar bakom.
– Ska man kunna berätta för en politiker hur viktigt det är när ett rederi exempelvis sätter in batterier, måste man göra det med en viss entusiasm. Därför har vi nördat in oss på den här branschen.
FAKTA: Färjelobbyisten
Namn: Magnus Ehrenberg.
Bor: Lübeck, Tyskland.
Driver: Ehrenberg Sørensen Kommunikation.
Familj: Gift med Kathrin och har barnen Anna och Markus.
Fem av Magnus Ehrenbergs favoritfärjor
1. Gabriella. Tidigare Frans Suell, en färja han känner sig hemma på och som Viking Line tagit väl hand om.
2. Crown Seaways. Syster till Frans Suell och som Gotlandsbolaget snart tar över mellan Köpenhamn och Oslo.
3. Aurora Botnia. En härlig färja i norr där han märker att personalen trivs och är stolta över sitt fartyg.
4. Stena Germanica. Går på en klassisk linje mellan Göteborg och Kiel med en klassisk à la carte-restaurang.
5. Finnsirius/Finncanopus. Fantastiska nybyggen mellan Kapellskär och Nådendal med frakt och fine dining.
[/flowy_subscriber_only]