Fotograf: Maersk Line

Kategori: Container | Skeppsbyggnad

Maersk Lines bjässe döpt

Det första av Maersk Lines gigantiska Triple-E-fartyg namngavs på fredagen av Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, yngsta dotter och en av arvtagarna till Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sk Mc-Kinney Møller.  

För att hedra den legendariska redaren som dog förra året vid en ålder av 98 år döptes fartyget till Mærsk Mc-Kinney Møller. Namngivningsceremonin hölls vid varvet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Okpo i Sydkorea. 

Nummer 1 av 20

Fartyget blir det första av en serie av totalt 20 så kallade Triple-E-fartyg som kommer att byggas vid det sydkoreanska varvet de kommande åren.  

Mærsk Mc-Kinney Møller ska trafikera rutten Asien-Europa och ha direktanlöp till och från Skandiahamnen i Göteborg, dit fartyget anlöper i slutet av augusti under sin jungfruresa.

Ursprungligen skulle varje fartyg i serien kosta motsvarande SEK 1,224 miljarder, men enligt uppgifter i branschtidningar hamnade slutnotan på SEK 1,192 miljarder per fartyg.   

Rekordet slås nästa år

Även om Mærsk Mc-Kinney Møller får en rekordstor kapacitet på 18.000 TEU kommer fartyget inte vara rekordstort särskilt länge. Detta efter att China Shipping Container Lines nyligen beställt fem containerfartyg på vardera 18.400 TEU från Hyundai Heavy Industries, också det beläget i Sydkorea. 

När dessa fem fartyg levereras i slutet av 2014 kommer alltså de att överta titeln som världens största containerfartyg. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]