Maersk Line har sålt två containerfartyg för upphuggning vid en speciell anläggning i Kina. Anläggningen har byggts upp under några år för att kunna erbjuda miljövänlig upphuggning och Maersk Line har investerat i anläggningen. De två aktuella fartygen, USA-flaggade, är båda byggda i Sydkorea 1985 och anslöt till Maersk Lines flotta 2006, efter övertagandet av USA-baserade Farrell Line. Maersk Line planerar också att plocka bort ytterligare 25 fartyg från marknaden. De aktuella fartygen ligger i storleksklassen 4.300–8.000 TEU. Maersk Lines vd Eivind Kolding säger i en intervju med Reuters att fartygen kan plockas bort för att balansera kapaciteten i sjunkande marknad. Maersk Line har redan 10–12 fartyg upplagda i kinesiska vatten.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]