Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Container | Ekonomi

Maersk lägger upp jätte

Maersk lägger upp ett av sina största containerfartyg, Triple-E. Därmed ligger 23 containerfartyg med en kapacitet över 7.900 teu upplagda enligt analysföretaget Alphaliner.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lagda enligt analysföretaget Alphaliner.

Containerbranschen har en längre tid dragits med fallande rater, inte minst på linjer mellan Asien och Europa, där Maersk Line uppges ha 40 procent av sin intjäning. Totalt är nu 263 containerfartyg, med en samlad kapacitet på 934.700 teu, upplagda. Det är den högsta siffran sedan krisåren 2009-2010.

Tecken på kris 

Enligt Alphaliner skulle dessutom siffrorna ha sett ännu värre ut om det inte vore för att ett antal leveranser har skjutits på framtiden. Det faktum att Maersk nu tvingas lägga upp ett av sina senaste prestigebyggen tolkas i flera medier som att krisen i containerbranschen nu börjar bli verkligt djup.

Legat lågt

Man kan konstatera att Maersk inte varit lika ivriga att slå på trumman för att uppmärksamma att ett Triple-E läggs upp som koncernen var när samma fartyg levererades. Då gick inte ett hamnanlöp världspressen förbi. Sjöfartstidningens bloggare Ingvar Bergman har länge haft starka åsikter om Triple-E fartygens negativa inverkan på containerbranschen.

Officiellt ska Triple-E fartyget till att börja med ligga upplagt i sex veckor, över det kinesiska nyåret som alltid är lågsäsong för containertrafiken. Maersk Line har 20 fartyg i Triple-E serien, levererade mellan juli 2013 och juni 2015. Fartygen mäter 400 meter på längden och de är 59 meter breda. De har ett djupgående på 16 meter och de kan last över 18.000 20-fots containrar.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    För mig är detta en nyhet. Hur kan någon vara så modig som Maersk var när de beställde dessa enorma fartyg? Vem trodde att Kina skulle gå på med en 10-procentig utveckling år efter år efter år… Och, desto bättre människor får det i Kina desto fortare flyttas tillverkning tillbaka till Europa och USA med mindre sjötransporter som följd.

  • Anonymous

    Upphuggnings varv måste snart komma på tal för en del av tonnaget!!! Eller vad säger Ingvar Bergman är det för mycket att önska?

    • Ingvar Bergman

      Det är f.n. ingen fart i utskrotningen, dels därför att fartygen inte är gamla nog – den ekonomiska livslängden brukar ligga kring 23-27 år – och de flesta större containerfartygen 7/8000teu och uppåt är byggda på 2000-talet och skulle medföra en rejäl kapitalförstöring, dels på grund av det låga bunkeroljepriset –
      som vid budgetläggning inför 2015 låg 100% över dagens priser, vilket för fartyg ’på marginalen’ betyder fortsatt drift och motverkan på utskrotning.

      En återgång till de höga priserna skulle öka takten på skrotningarna kanske i kombination med bättre pris på stålet som sjunkit ca USD 100 per LDT (Light Displacement Tonnage – dvs fartygets egenvikt) från ca USD 450. Ett containerfartyg på ca 10/12.000teu med celler i lastrummen har en LDT på ca 25.000 tons och en sänkning av stålpriset med USD 100 gör ett sådant fartyg USD 2,5 milj. billigare i inköp för skrotvarven och här avvaktar troligen rederierna att utnämna kandidater för skrotning till priserna vänder uppåt igen.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]