[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]tningarna är de rätta.
– Eftersom mer än 70 procent av MacGregors försäljning genereras i Asien/Stillahavsregionen känns en etablering i Singapore som en naturlig utveckling för vår verksamhet, säger Mikael Mäkinen, vd för MacGregor i ett uttalande.
– För MacGregors verksamheter i Sverige och Finland innebär detta inga förändringar, säger Anne Westersund, vice vd med ansvar för kommunikation och marknadsföring i Cargotec till Sjöfartstidningen.
Cargotec, med varumärkena MacGregor, Kalmar och Hiab, presenterade nyligen ett rörelseresultat för 2012 på EUR 131 miljoner. Det är en minskning med EUR 76 miljoner jämfört med 2011 trots en försäljningsökning på sex procent.
MacGregor upplevde förra året en 28-procentig ordernedgång till EUR 722 miljoner. Orderboken minskade från EUR 1.375 miljoner till EUR 920 miljoner. Däremot ökade eftermarknaden något från EUR 175 miljoner till EUR 177 miljoner. Med ett rörelseresultat på EUR 137,7 miljoner uppnåddes en vinstmarginal på 12,9 procent, 1,6 procent lägre än 2011.
Vid årsskiftet sysselsatte MacGregor 1.979 anställda, 140 färre än 2011.
[/flowy_subscriber_only]