Gulfmark Offshore’s the ‘Highland Chieftain’ was the vessel used for the test

Fotograf: Gulfmark Offshore

Kategori: Fartygsutrustning

Lyckat test med DP på distans

Offshore-supplyfartyget Highland Chieftain har agerat testplattform för ett framgångrikt försök med fjärrstyrda DP-operationer.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rrstyrda DP-operationer.

Ett fullskaligt test med fjärrstyrd fartygsmanövrering utgör det senaste steget inom Wärtsiläs utveckling av sina Smart Marine-funktioner. Under testet utfördes en rad manövrar med en kombination av dynamisk positionering (DP) och manuell joystickskontroll. Operationen ägde rum den 21 augusti på Nordsjön utanför Skottland i samarbete med amerikanska Gulfmark Offshore, som tillhandahöll fartyget Highland Chieftain för projektet. Fartyget manövrerades då på distans från Wärtsiläs kontor i San Diego, Kalifornien.

Första testet på offshorefartyg

Wärtsiläs Dynamic Positioning-enhet utvecklade fjärrstyrningsmöjligheter redan i början av 2016, men detta var det första testet som utfördes på ett offshorefartyg. Highland Chieftain är ett 80 meter långt supplyfartyg som är utrustat med Wärtsilä Nacos Platinum-system för navigation, automation och DP samt Wärtsiläs drivlina.

För testkörningen installerades temporär tilläggsprogramvara för DP-systemet för överföring av data över fartygets satellitlänk till arbetsstationen i Kalifornien. Dataöverföringen utfördes med standardbandbredd utan någon extra landbaserad teknik för kommunikationen mellan fartyget och den landbaserade arbetsstationen.

Under det fyra timmar långa testpasset gjordes en serie manövrar i både högre och lägre fart. Alla testprocedurer gick som planerat, uppger Wärtsilä.

Sammankoppling

– Wärtsilä är engagerade i att utveckla teknik som möjliggör en Smart Marine-framtid. I digitaliseringsåldern kommer det framtida Smart Marine-ekosystemet att omfatta sammankoppling av ”smarta” fartyg och ”smarta” hamnar för att kunna utnyttja resurser ännu effektivare. Detta kommer också att reducera klimatpåverkan samtidigt som säkerheten förbättras, säger Roger Holm, vd för Wärtsilä Marine Solutions, i ett pressmeddelande.

Cybersäkerheten viktig

– Ett av de främsta och mest kritiska hindren som måste övervinnas på vägen mot intelligent sjöfart är att utveckla effektiva och pålitliga fjärrstyrnings- och övervakningsfunktioner genom att ta i beaktande faktorer som begränsad bandbredd och cybersäkerhet. Detta test är en tydlig indikation på att vi är på god väg att uppnå detta. Vi är fullt engagerade i att utveckla ”intelligenta” fartyg, eftersom vi anser att sådan teknik är avgörande för att vi ska kunna upprätthålla en lönsam framtid för våra kunder, säger Andrea Morgante, Head of Digital på Wärtsilä Marine Solutions.

Virtuella servicelösningar

Wärtsilä förväntar sig att utveckling av fjärrstyrning av fartyg också möjliggör virtuella servicelösningar för kunder som behöver ställa in eller testa sina DP-system. Dessutom kommer denna lösning att användas i andra pilotprojekt, som automatiserade dockningsprocedurer.

– På Gulfmark Offshore anser vi att det är viktigt att införa ny teknik eftersom den representerar framtiden för vår bransch. Om företagen ska förbli konkurrenskraftiga måste de blicka framåt och dra nytta av det omfattande utvecklingsarbete som görs av företag som Wärtsilä, säger Ashley Robinson, SVP på Operations Gulfmark.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]