Aurora Botnia efter avgång från Umeå.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Lyckat år för Aurora Botnia

På söndag är det ett år sedan Wasaline satte sitt nybygge Aurora Botnia i trafik mellan Umeå och Vasa. Rederiet blickar nu tillbaka på ett framgångsrikt år.
Söndagen den 28 augusti är det exakt ett år sedan Aurora Botnia gjorde sin första resa över Kvarken. Wasaline uppmärksammar nu årsdagen genom att summera färjans första år i trafik.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]framgångsrikt år.”} /–>

Söndagen den 28 augusti är det exakt ett år sedan Aurora Botnia gjorde sin första resa över Kvarken. Wasaline uppmärksammar nu årsdagen genom att summera färjans första år i trafik.

– Trots pandemin har Aurora Botnias första år varit mycket lyckat. Responsen från både frakt och passagerare har varit mycket bra och designen har fungerat exakt som planerat. Trots att vi har mycket ny teknologi ombord som testats så har vi haft väldigt få tekniska problem. Vi vill tacka alla våra passagerare och trogna fraktkunder för detta lyckade första år, säger Peter Ståhlberg, vd för Wasaline i ett pressmeddelande.

En kvarts miljon passagerare

Under det första året har Aurora Botnia haft över 250.000 passagerare och nästan 50.000 passagerarfordon, enligt pressmeddelandet från rederiet. Färjan transporterade över 22.000 fraktenheter under det första året och enligt rederiet har de slagit rekord på både frakt och passagerarsidan sedan leveransen med fortsatta rekordvolymer varje månad.

Senaste miljötekniken

Aurora Botnia är utrustad med den senaste tillgängliga miljötekniken. Fartyget är den första bil- och passagerarfärjan i världen som uppfyller klassnoteringen Clean Design. Färjan är utrustad med Azipod-propulsion och vid ankomst och avgång matas poddarnas elektriska propellermotorer med el från batterier. Dessutom reduceras fartygets utsläpp genom att huvudmotorerna är dual fuel och kan drivs med flytande naturgas, LNG, och i framtiden även LBG, flytande biogas.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]