Under 2019 inleddes ett projekt där en återvinningscentral placerades på en ambulerande pråm som besökte olika kajer i innerhamnen enligt en tidtabell, här vid Eriksberg.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Inlandssjöfart | Reportage

Lyckat exempel med sophantering i Göteborg

Reportageserie om inre vattenvägar: Det finns moderna svenska exempel där det skett en överflyttning till vattenvägarna, om än i mindre skala. Ett sådant exempel handlar om avfallshantering i Göteborg.
Samtliga artiklar i reportageserien: Drömmen om vattenvägenJehander 1 har ersatt lastbilar i över 50 årLotsavgiften är en tröskelLyckat exempel med sophantering i GöteborgSå vill politikerna få igång vattenvägarnaVill bygga ut inre vattenväg till UddevallaI Belgien körs pråmfartyg helt autonomtAnalys: Sverige måste börja våga

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]r />Drömmen om vattenvägen
Jehander 1 har ersatt lastbilar i över 50 år
Lotsavgiften är en tröskel
Lyckat exempel med sophantering i Göteborg
Så vill politikerna få igång vattenvägarna
Vill bygga ut inre vattenväg till Uddevalla
I Belgien körs pråmfartyg helt autonomt
Analys: Sverige måste börja våga

Under 2019 inleddes ett projekt där en återvinningscentral placerades på en ambulerande pråm som besökte olika kajer i innerhamnen enligt en tidtabell. Satsningen blev succé och blev en permanent lösning underfjolåret med regelbundna stopp vid Eriksberg, i Sannegården, Lindholmen och vid Stigbergskajen.

– Vi kör två säsonger per år, en vårsäsong och en höstsäsong. Vi brukar börja på påskdagen för då börjar många röja och åker till återvinningscentralerna. Sedan kör vi i princip varje helg en bit in i juni, säger Peter Årnes, avfallsstrateg på Kretslopp och vatten i Göteborgs stad.

Peter Årnes, avfallsstrateg på Kretslopp och vatten i Göteborgs stad. Foto: Privat

Pråmen har utrustats med fyra containrar för olika typer av avfall, samt en station för farligt avfall. De tar även emot elektronik och saker för återbruk. Mellan två och tre personer arbetar ombord under pråmens öppettider. Kommunen har gjort en upphandling av tjänsten och sedan förra året är det Sjöbyggnationer i Stenungsund som hyr ut pråmen Mira som lämnas och hämtas av bogserbåten Anton.

– Den har blivit ombyggd till eldrift med en elmotor och batterier så de kör pråmen helt på el när de kör på uppdrag av oss, säger Peter Årnes.

Avfallspråmen har utrustats med fyra containrar för olika typer av avfall, samt en station för farligt avfall. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

När det är dags för tömning kommer bogserbåten och drar pråmen en bit uppströms på älven till Marieholm där containrarna sedan lyfts av med hjälp av en lyftkran.

– Sedan kommer lastbilar och tömmer innehållet. Det finns mottagningsanläggningar alldeles i närheten så de flesta av containrarna töms inom 200 meter, säger han. 

Sedan starten har pråmen blivit ett mycket populärt inslag i framför allt de förtätade områdena på Eriksberg och i Sannegården.

– Vi har haft upp till 350 besökare under en dag som mest under tre till fyra timmars öppettid. Vi har kommit upp till 6 500 besökare per år, säger Peter Årnes.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]